Als je in de supermarkt op de groente afdeling rond kijkt, zie je vooral zakken met gemengde salades, voorgesneden groente en kant-en-klaar pakketten. Er is maar een klein vak met onbewerkte groente zoals broccoli, pastinaak, witlof of pompoen.

Voorgesneden groente zijn misschien wel gemakkelijk en snel, maar zijn ze ook gezond?

De top 10 van meest gegeten groente ziet er zo uit:
1. Sla ( inclusief gemengd )
2. Tomaat
3. Komkommer
4. Paprika
5. Roerbak/wok/stoofgroenten
6. Champignons
7. Sperziebonen
8. Witlof
9. Wortel
10. Bloemkool
Bron: Voedingscentrum

Weinig variatie.

Wat vind je van dit lijstje? Herken jij het? Of eet jij gevarieerder? Onze voorouders aten in ieder geval véél meer soorten groenten.
Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat de oermens tot wel 3000 verschillende plantensoorten verzamelden. Dat is wel iets meer variatie dan in ons moderne menu.

De nadelen van voorgesneden groenten

Zodra je groente snijdt begint de voedingswaarde af te nemen. Na 8 uur ben je al 10% van de vitamine C kwijt. De groente in de schappen van de supermarkt zijn vaak al 4 tot 9 dagen oud.
De voorgesneden groente worden op een speciale manier verpakt, het zogenaamde ‘gasverpakken’. Hierdoor blijven de groente er langer fris uitzien. Belangrijk voor de verkoop, want niemand koopt verlepte groente. Het gasverpakken is mogelijk niet goed voor de gezondheid.
Wat zeker niet goed is voor je gezondheid (én het milieu) zijn de plastic verpakkingen. In veel van deze plastic verpakkingen zit BPA (Bisfenol-A). Dit stofje trekt in de voeding en krijg je dus binnen als je het gaat eten.
BPA is een veroorzaker van een verstoorde hormoonbalans. Hoe dat zit lees je in een eerdere blog van me over verstoring van de hormoonbalans.

Maar het is zo gemakkelijk…

De belangrijkste reden om voorgesneden groente te kopen is omdat het gemakkelijk is. Ik begrijp dat het na een drukke dag wel lekker is als je snel klaar bent. Toch heeft het zelf snijden van groente zo zijn voordelen. Tijdens het voorbereiden van de maaltijd, en dus ook tijdens het snijden, komen er in je lichaam al processen op gang. Processen die je spijsvertering ondersteunen.

Hoeveel tijd kost het eigenlijk om een stronk broccoli of een bloemkool in roosjes te snijden? Een paprika of ui is ook echt zo in stukjes gesneden. Even wassen en het kan de pan in. Wist je trouwens dat je de voorgesneden groente uit een zak ook eerst moet wassen? Dat doet bijna niemand, maar zou wel moeten om verontreinigingen en bacteriën te verwijderen.
En vraag jezelf eens eerlijk af waarom het zo snel klaar moet zijn? Hoe erg is het als je een half uurtje later eet?

Eet je voor het gemak of om jezelf te voeden?

Eigenlijk hou je jezelf voor de gek als je voorverpakte groente eet. Je denkt dat je gezond bezig bent, terwijl je jezelf juist tekort doet. Het is een kleine moeite om verse groente te kopen en deze even zelf schoon te maken en snijden. Het kost misschien 5 minuten extra en je eten is meteen een stuk lekkerder en de kwaliteit van je leven neemt toe.

Het belang van variatie

Elke kleur en vorm groente heeft zijn eigen specifieke eigenschappen en voedingsstoffen.

Groene bladgroente zijn bijvoorbeeld rijk aan chlorofyl, belangrijk voor o.a. de aanmaak van rode bloedlichaampjes en de opname van zuurstof.
Oranje groente zoals wortelen zijn een bron van caroteen, wat in het lichaam omgezet wordt in vitamine A.
Knolgroente groeien onder de grond zoals knolselderij, pastinaak, koolraap, rode bietjes of zoete aardappel. Knolgroenten bevatten veel vezels en voedingsstoffen. Zo zijn ze een bron van vitamine A en C.
En dan hebben we nog de koolsoorten. Koolsoorten zijn planten uit de kruisbloemenfamilie, die in zijn geheel of gedeeltelijk eetbaar is. Boerenkool, spruitjes, groene kool; het zijn allemaal superfoods en zouden regelmatig op het menu moeten staan.

Eet dus meer groente

Groente zijn onmisbaar in een gezonde leefstijl. Ze voorzien je lichaam van vitaminen, mineralen en vezels. Deze laatste, de vezels, zijn belangrijk voor je darmflora. Daarover vertel ik je meer in een volgende blog.

Voor inspiratie, informatie en delen van recepten heb ik een besloten Facebook groep: ‘eet meer groenten’ Je kunt je hier aanmelden voor deze groep.

Wanneer eet jij groenten? Bij ontbijt, lunch of diner? Wil je dat in een reactie hieronder met me delen?

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Voorgesneden groente of zelf snijden?

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 3 min
0

Pin It on Pinterest

Share This