Je eet gevarieerd en gezond. Maar wat eet je tussendoor? Waar let je dan op en hoe zet je de puntjes op de ‘i’? In deze blog lees je over de valkuilen als je gezond wilt eten.

Vaak krijg ik te horen van cliënten of mensen in mijn omgeving “ wij eten gevarieerd en gezond: elke dag verse groente en een stukje vlees of vis; een bruine boterham met beleg en zwarte koffie of thee”.

Nu wil ik het in dit artikel niet gaan hebben of je nu wel of niet brood zou moeten eten of hoeveel groente nou eigenlijk gezond is. Hiervoor is ook geen standaard advies, dat is per persoon verschillend.

Blinde vlek

Waar ik het wél over wil hebben is de blinde vlek die veel mensen hebben ten opzichte van hun eetgewoonten. En daar zit nu precies de valkuil wanneer je gezond wilt eten. Het is namelijk heel goed wanneer je bewust kiest voor gezonde voeding, maar….. hoe zit het met wat je tussendoor eet en drinkt?

Tussendoortjes

Wat eet je tussendoor? Neem je een koek bij de koffie? Heb je drop, pepermunt of andere snoepjes in de auto liggen of in de la van je bureau? Een chocolaatje bij de thee? Een cup-a-soup voor je middagdip om 16.00 uur?

Veel mensen realiseren zich niet dat het eten van dit soort tussendoortjes het effect van de goede maaltijden grotendeels teniet doet.

Elke keer dat je een koek(je), dropje of snoepje neemt moet je lichaam insuline aanmaken om de suiker te verwerken. Maar ook je immuunsysteem moet in actie komen: het controleert of er geen ongewenste stofjes of bacteriën mee naar binnen komen. Dat klinkt misschien onschuldig, maar een overactief immuunsysteem kan op den duur voor problemen gaan zorgen ( bv auto-immuunziekten). En een overdaad aan suiker en insuline kan leiden tot insulineresistentie en (pre-) diabetes.

Het lijkt zo onschuldig dat dropje in de auto…

Het lijkt zo onschuldig, dat dropje in de auto. Of de (ontbijt-)koek bij de koffie. Misschien denk je dat je hiermee voorkomt dat je honger krijgt, maar niets is minder waar. Juist door deze tussendoortjes blijf je trek houden en ga je meer eten. Ook de bekende middagdip, het ‘cup-a-soup’ momentje, is hier het gevolg van.

Als je gewend bent aan deze tussendoortjes kan het lastig zijn om er mee te stoppen. Daarom heb ik een paar tips voor je om dit te doorbreken. Zodat je de valkuilen bij een gezonde voeding gaat herkennen en vermijden.

1.  Zorg voor voedzame maaltijden.

Wanneer je zorgt voor 3 voedzame maaltijden zal je honger of trek tussendoor veel minder zijn. Uiteindelijk zul je geen behoefte meer hebben aan tussendoortjes.

Begin je de dag met een boterham of knäckebröd met zoet beleg? Of ontbijtgranen met suiker ( bv cornflakes, cruesli)?

Grote kans dat je om 10.00 alweer een knallende honger hebt. Begin  de dag daarom met een voedzaam ontbijt, zoals bv 2 gebakken eieren (eventueel met spek) of volle kwark/yoghurt met (zelfgemaakte) granola of muesli zonder toegevoegde suiker.

Eet bij de lunch en avondeten in ieder geval groente: een salade, zelfgemaakte soep of roerbakgroente. Zorg ook voor eiwitten ( een stukje kip, vis of ei) en voeg ook  vet toe ( avocado, kokosolie of roomboter) Je zult zien dat je dan vanzelf wat minder brood bij de lunch eet, wat weer helpt om de middagdip te voorkomen. Ben je bang voor vet? Lees dan deze blog nog even.

Méér groenten bij het avondeten betekent minder aardappels, rijst of pasta. Ook dit draagt bij aan een voldaan gevoel en minder trek in tussendoortjes.

2. Let op verborgen suikers

Kijk eens wat je tussendoor eet en hoeveel verborgen suikers daar in zitten. Die verborgen suikers zorgen er voor dat je weer snel trek hebt in meer. Dat er veel suiker zit in een Mars of Twix, weet je waarschijnlijk wel. Maar let ook eens op bv een ‘gezonde’ notenreep of een Evergreen. En zo kan ik nog wel even doorgaan 😉

3. Doorbreek de gewoonte

Besef dat het dropje in de auto of het koekje bij de koffie ook een gewoonte is geworden. Die gewoonte kun je doorbreken door te zorgen dat er geen snoep of koek in de buurt is. Als het er niet is, kun je het ook niet nemen.

Als het er niet is, kun je het ook niet nemen.

4. Zorg voor een (gezond) alternatief.

In het begin kun je er best moeite mee hebben om de tussendoortjes weg te laten. Zorg daarom dat je daar op voorbereid bent: een handje ongebrande noten, een hardgekookt ei, wat radijsjes of een stuk komkommer kunnen je door de moeilijke momenten heen helpen. Het voordeel van dit soort suikervrije tussendoortjes, is dat het niet zorgt voor meer trek of ‘honger’.

5. Vermijd suikerrijke dranken

Frisdranken zitten bomvol suiker, maar ook vruchtensappen kun je beter niet drinken. In deze laatste zit minstens net zoveel suiker als in frisdrank. Wat je misschien niet beseft: een kop cappuccino of café latte ( Senseo, Nescafé) zit bomvol suiker. Drink het liefst water, (kruiden-)thee en koffie zonder suiker.

Stel je eens voor….

Misschien denk je na het lezen van deze tips ” maar ik wil nog wel genieten, zo blijft er niks over”? Bedenk dan dat deze (suikerrijke) tussendoortjes mogelijk de oorzaak zijn van het gebrek aan energie, hoofdpijn, (pre-)diabetes type 2, hoog cholesterol, enz. En stel je eens voor dat je géén hoofdpijn meer zou hebben, of zelfs na een lange werkdag nog volop energie hebt. Hoe zou dat zijn? Zou je dan juist niet méér genieten van je leven? Probeer het eens 4 weken en kijk dan hoe je je voelt. Wedden dat je niet meer naar tussendoortjes snakt?

Hoe komt het nou dat je juist van suikerrijke tussendoortjes méér gaat eten, meer honger krijgt? Dat ga ik je uitleggen in mijn volgende blog. 

 

 

 

 

 

 

 

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

De valkuilen bij gevarieerd en gezond eten.

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 4 min
0

Pin It on Pinterest

Share This