Het is ‘De week zonder Suiker’ De Nationale Suiker Challenge is een actie van het Diabetes Fonds om de explosieve groei van het aantal mensen met diabetes type 2 tegen te gaan.

Suiker, het maakt meer kapot dan je denkt…..  Het is niet alleen oorzaak van diabetes type 2, maar van nog véél méér aandoeningen. Welke aandoeningen dat zijn lees je in dit blog.

Je wilt gezond eten, omdat je je bewust bent dat dit belangrijk is. Dus doe je geen suiker in je koffie of thee. Je eet geen zoete toetjes meer. Ook frisdrank neem je niet meer. Deze heb je vervangen door light-dranken of vruchtensap. Goed bezig toch? Ik ben bang dat ik je toch moet teleurstellen. Ongemerkt krijg je nog heel wat verborgen suikers binnen. Daar zit hem het gevaar. Je weet niet dat je ze eet, maar ze zijn wel heel slecht voor je. Wil je weten waar je op moet letten om die suikers te vermijden? Verderop vertel ik je daar meer over.

Gevolgen (verborgen) suikers.

Je wordt er dikker van, dat wist je al. Ook heb je een verhoogde kans om diabetes type 2 te krijgen. Dat wist je waarschijnlijk ook al. Wist je dat je verhoogde cholesterol of je hoge bloeddruk ook een gevolg zijn van teveel suikers? Ook je hormoonbalans raakt erdoor verstoord. Misschien heb je daardoor wel die opvliegers of die premenstruele klachten.

Cholesterol en suiker

Door het eten van veel suikers en geraffineerde koolhydraten, ontstaan er laaggradige ontstekingen in je lichaam. Dit soort ontstekingen zie of voel je niet, het zijn ‘stille’ ontstekingen in de weefsels. Ook in bloedvaten ontstaan dit soort ontstekingen, waardoor de vaatwand beschadigd. Wat doet het lichaam nu om dit te repareren? Het maakt extra cholesterol aan! Met cholesterol wordt de vaatwand gerepareerd, weer glad gemaakt. Zolang je doorgaat met suikers eten, zal dit proces door blijven gaan. Met als gevolg dat op den duur je bloedvaten gaan dichtslibben.

Hoge bloeddruk en suiker

Hè? Hoge bloeddruk komt toch door teveel zout eten? Dat is wat er nog verondersteld wordt….

Zou het misschien met suiker te maken hebben? 

De hoge zoutinname komt door het eten van bewerkte en kant-en-klaar voeding in het westerse dieet.

Wat zit er nog meer in dat voedsel behalve zout? Snelle koolhydraten, waaronder suikers en geraffineerd meel dat zich in het lichaam als suiker gedraagt.

Er is overtuigend bewijs dat suikers de belangrijkste oorzaak zijn van hypertensie. Vooral fructose.

De fructose in frisdrank en zoetigheden hebben een groot effect op de bloeddruk. De onderzoekers geven vijf mechanismen aan waardoor fructose de bloeddruk verhoogt. Eén daarvan is het vasthouden van zout door de nieren( bron: https://bit.ly/2PEr9vc)

Hart- en vaatziekten

Suiker heeft dus invloed op je cholesterolgehalte en bloeddruk. Het zal je  niet verbazen dat overmatig suiker gebruik ook een belangrijke oorzaak is van hart- en vaatziekten. Jarenlang is ons verteld dat juist vetten de oorzaak zijn. Het wordt steeds duidelijker dat we vetten nodig hebben om gezond te zijn. Het zijn de suikers en geraffineerde koolhydraten die ons ziek maken. Gezonde vetten Met vetten bedoel ik natuurlijk wel de gezonde vetten: zoals vette vis, avocado, ongebrande noten, olijfolie, roomboter, kokosolie.  Vervang suiker en geraffineerde koolhydraten door gezonde vetten, eiwitten en volop groenten. Zó voorkom je hart- en vaatziekten.

‘Ik eet geen suiker hoor’

Dat hoor ik zó vaak. Vaak vergeet je dan het pepermuntje in de auto. Het dropje tijdens je werk. Een glas vruchtensap. In deze Sinterklaastijd staan overal waar je komt pepernoten voor je klaar. In winkels, sportscholen, bij de kapper, op kantoor. Je kunt ze niet ontlopen 😉 Wat doe jij? Neem je er dan een paar? Weet je hoeveel suiker er in zit? Maar liefst 30 tot 35 gram suiker per 100 gram pepernootjes! Ja maar, hoor ik je denken, het is maar één keer per jaar Sinterklaas….. Klopt. Maar ook één keer per jaar Kerst, Pasen, vakantie, verjaardag en ga zo maar door 😉

Stop met die verborgen suikers.

Oké, het is duidelijk. Je wilt die verborgen suikers niet meer. Hoe ga je dat doen? Ga je verdiepen in het ontcijferen van de etiketten. Ik waarschuw je er wel voor, dat het boodschappen doen meer tijd kost. Al die kleine lettertjes lezen is een hele klus. Dan moet je ook nog begrijpen wat er staat. In de meeste bewerkte producten in de supermarkt zitten suikers verstopt.  Glucosefructosestroop, appelsapconcentraat, melksuiker, druivensap. Het is allemaal suiker. De fabrikanten zijn slim en hebben veel verschillende namen voor suikers.

Gezonde, natuurlijke suiker.

Die zou ik bijna vergeten, de ‘gezonde, natuurlijke”  suikers. Honing, kokosbloemsuiker, agavesiroop, ahornsiroop, dadels….. allemaal zogenaamde gezonde suikers. Helaas. Je lichaam reageert op deze suikers hetzelfde als op geraffineerde suiker. Dus ga je koek of energiereep niet vervangen met baksels waar deze zoetmakers in zitten.

Training Etiketten lezen.

In de afgelopen tijd heb ik al diverse keren trainingen gegeven over etiketten lezen. Voor veel deelnemers een eye-opener. Een opstap naar gezonder leven. Het is niet voor iedereen mogelijk om naar zo’n live training toe te komen. Daarom ga ik begin 2019 een online training lanceren.  Een training waarin je leert waar hoe je de juiste keuzes maakt in de supermarkt. Heb je interesse in deze online-training? Laat dan hier je gegevens achter, dan hou ik je op de hoogte.

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Suiker maakt meer kapot dan je denkt

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 4 min
0

Pin It on Pinterest

Share This