Stress en jouw hormoonbalans, wat hebben die met elkaar te maken? Hoe komt het dat vrouwen meer last hebben van een verstoring van de hormoonbalans?

In dit artikel lees je waarom het goed zou zijn voor jouw hormoonbalans om de stress in jouw leven te verminderen. Niet meteen in de stress schieten nu, eerst even doorlezen ▶▶

Cortisol

Door langdurige, chronische stress stijgt de aanmaak van Cortisol, een stresshormoon. Hoge waarden hiervan veroorzaken o.a. insulineresistentie en onderdrukking van het immuunsysteem. Bij vrouwen verandert het ook de hormoonbalans.

Eén van de meest wezenlijke verschillen tussen het mannen- en vrouwenlichaam is wel de hormoonhuishouding.  Zo wordt de vrouwelijke hormoonbalans makkelijker ontregeld door (langdurige) stress.

Verhoging van cortisol gaat namelijk ten koste van progesteron waardoor oestrogeendominantie ontstaat. Ook xeno-oestrogenen en medicatie zoals anticonceptiva dragen hierbij aan.

Zowel stress als oestrogeendominantie verminderen de schildklierfunctie. Het is dus niet zo gek dat vrouwen van middelbare leeftijd vaak kampen met hypothyreoïdie ( trage schildklier).

Vrijwel iedere vrouw krijgt te maken met hormoon gerelateerde klachten

Vrijwel iedere vrouw krijgt in haar leven in meer of mindere mate te maken met hormoon gerelateerde klachten. Zoals PMS ( premenstrueel syndroom) en overgangsklachten.

Oestrogeendominantie

De grootste trigger is oestrogeendominantie. Veel vrouwenklachten ontstaan hier door:

  • endometriose
  • heftige en/of onregelmatige menstruatie
  • hoofdpijn
  • gevoelige en opgezette borsten
  • overgewicht
  • vermoeidheid
  • stemmingswisselingen (o.a. angst en depressie)
  • vocht vasthouden
  • het polycysteus ovarium syndroom (PCOS).
  • pre-menopauze syndroom op jonge leeftijd ( eind dertig)

Op weg naar een gezonde(re) hormoonbalans.

✔ Omgaan met stress. 

Leren omgaan met stress is één van de meest belangrijke stappen naar herstel.

Niet alle stress kun je eenvoudig oplossen…

Er zijn stressfactoren die je niet eenvoudig kunt oplossen. Dan is het belangrijk dat je leert omgaan met de stress. Dat is niet altijd eenvoudig, maar zeker wel mogelijk. Mindfulness is hier heel geschikt voor. Maar ook bewegen kan helpen om anders met stress om te gaan, net als mediteren.

✔ Onbewerkte voeding

Daarnaast is het belangrijk om te kiezen voor onbewerkte voeding en gezonde darmen. Om de oestrogenen af te kunnen voeren is het belangrijk dat je een goede spijsvertering en gezonde darmen hebt. Dit bereik je  in ieder geval door gezonde, onbewerkte voeding te nemen.

✔ Hormoonverstorende stoffen.

Vergeet ook niet de verzorgingsproducten, schoonmaakmiddelen, plastic flessen e.d. Hier zitten vaak hormoonverstorende stoffen in. Kies daarom voor producten  zonder deze chemische stoffen. Je leest er hier meer over >>

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen komt er dus heel wat bij kijken om je hormonen in balans te houden. Herken je jezelf in de genoemde klachten en wil je zelf aan het werk om dit op te lossen?

Ga niet zelf dokteren!

Ga niet zelf dokteren maar zoek een goede therapeut (😊) die jou hierbij kan helpen en begeleiden. Natuurlijk kun je veel informatie op internet vinden. Of dit bij jou past weet je dan niet. Geen enkele vrouw is hetzelfde, daarom is het belangrijk dat er gekeken wordt wat voor jóu het beste is.

 

 

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Stress en de hormoonbalans

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 2 min
0

Pin It on Pinterest