Yes, de vakanties gaan beginnen! De voorbereidingen voor de reis gaan beginnen. Wat moet er allemaal mee? Welke kleding, schoenen? Heb ik wel genoeg korte broeken en topjes?

Als dan de koffers gepakt zijn komt de vraag: wat neem ik mee voor onderweg? Wat eten we tijdens de reis?

Je moet tenslotte ook onderweg eten en drinken. Dus haal je zakken met krentenbollen, verse broodjes en beleg. Ook zorg je voor een paar zakken drop  wat rollen pepermunt en wat andere snoepjes. Lekker voor tussendoor. En voor de dorst gekoelde blikjes frisdrank en ( hopelijk) water.

Het grootste deel van wat de meeste mensen eten onderweg bestaat uit koolhydraten en suikers.

Neem de krentenbol: deze bestaat voor 78% uit koolhydraten, waarvan 9,71 gram suiker. Dat is net zoveel suiker als ruim 2 (grote) suikerklontjes! Ook de broodjes bevatten hoofdzakelijk geraffineerde koolhydraten, wat in je lichaam direct omgezet wordt in suiker.Tel daar dan nog de suikers uit de snoepjes, koekjes en frisdranken bij op en je snapt dat je een overdosis aan suiker binnen krijgt tijdens je reis.

Eindelijk kom je, oververmoeid, aan op je vakantiebestemming. Je hebt geen energie meer en de kinderen zijn inmiddels ook niet meer te genieten.

Heb je er weleens bij stil gestaan dat wát je onderweg eet en drinkt, van grote invloed is op hoe je op je bestemming aan komt? En hoe je je voelt tijdens de reis?

Door de grote hoeveelheid suikers die je je lichaam inpompt gedurende de reis, moet je lichaam voortdurend insuline aanmaken om je bloedsuiker op peil te houden. Je krijgt hierdoor sterke bloedsuiker schommelingen en hierdoor verlies je energie. Met als gevolg dat je vermoeid en geïrriteerd raakt.

Zelf had ik tijdens de reis en bij aankomst altijd hoofdpijn, niet zelden een flinke migraine aanval. Dat is nou niet echt een leuk begin van je vakantie toch?

Sinds wij ander eten meenemen is dit helemaal over. Van slaperigheid tijdens de reis hebben we ook geen last meer.

Omdat wij kamperen neem ik ook altijd voor de eerste avond een zelfgemaakte maaltijdsalade mee, zodat we niet overgeleverd zijn aan patat of pizza van de camping. Want ook dat lijkt misschien wel lekker en makkelijk, het zijn ook weer energievreters door de grote hoeveelheid koolhydraten. Ik sta liever de volgende dag fris en energiek op om aan het campingleven te beginnen.

Mijn tips voor lekker eten onderweg, zodat je voldoende energie houdt:

Voor de eerste avond op je vakantiebestemming kun je een lekkere maaltijdsalade maken, zoals bijvoorbeeld de zomerse salade  https://www.puurenbewust.nl/recepten/een-zomerse-salade/

Natuurlijk kun je ook vers fruit meenemen, maar liever geen vruchtensappen. Hierin is namelijk het suikergehalte veel hoger ( geconcentreerder) en er zitten geen vezels meer in, waardoor het effect op je bloedsuiker spiegel hoger is.

En ja, het is misschien even iets meer werk dan krentenbollen smeren…..

Maar het is die moeite méér dan waard!

Stel je voor, géén ruziënde of jengelende kinderen op de achterbank, geen energiedips tijdens de reis en lekker fit aan je vakantie beginnen.

Daar gá je toch voor?

Fijne vakantie gewenst!

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Ik ga op vakantie en ik neem mee…..

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 3 min
0

Pin It on Pinterest

Share This