Vanmorgen ben ik zonder ontbijt de deur uitgegaan.

Dat ik zonder eten kan gaan werken was een paar jaar geleden voor mij echt ondenkbaar.
De dag begon voor mij altijd met koffie en 2 boterhammen, één met kaas en één met chocolade hagelslag. Niet eten betekende hoofdpijn, trillerigheid en humeurig zijn.
Doordat ik nu anders eet is mijn bloedsuiker  en insuline huishouding weer goed en kan ik dus een maaltijd overslaan.

Nu hoor ik je al denken: dat is toch helemaal niet goed? je ‘moet’ toch 3 maaltijden en 3 tussendoortjes eten?
Dat is ons de laatste jaren steeds verteld: regelmatig eten zorgt dat je kacheltje blijft branden….

Wat gebeurt er nu als je zo vaak per dag iets te eten neemt?
Elke keer wanneer je iets eet wordt je immuunsysteem actief. Dat moet immers controleren of dát wat er binnen komt wel goed is. Door vaak te eten blijft je immuunsysteem aan staan en daarvoor heeft het energie nodig. Dit energieverbruik gaat ten koste van de energie die op andere plaatsen nodig is, zoals je hersenen. Hierdoor wordt je suf, moe of slaperig.  En wat doe je dan…. je zoekt weer iets om te eten. Het liefst iets met suiker, want dit geeft weer snel ‘energie’.

Zie je de vicieuze cirkel waar je dan in komt?

Behalve je immuunsysteem wordt hierdoor ook je alvleesklier belast : telkens als je( geraffineerde) koolhydraten eet wordt er insuline aangemaakt, om de glucose af te voeren.  Door teveel en aanhoudende  insuline aanmaak ontstaat insuline-resistentie: je cellen worden ongevoelig voor insuline, waardoor de glucose niet meer opgenomen kan worden. Hierdoor kan  diabetes type II  ontstaan.

Nu hoef je niet persé een maaltijd over te slaan, maar het is wel beter om het aantal eetmomenten te beperken tot maximaal 3 per dag, zodat je immuunsysteem en alvleesklier  niet constant aan hoeven te staan. Je kunt beginnen door alléén te eten als je honger hebt, want waarom zou je eten als je dat niet hebt?  Je zult moeten leren luisteren naar wat je lichaam je vertelt.

En hoe zit het dan met dat  ‘kacheltje’ dat moet blijven branden? Dat bereik je door beweging. Als je eet zonder te gaan  bewegen, kan je lichaam het opslaan als vet.

Het zal in het begin zeker niet makkelijk zijn om minder vaak te eten, zeker niet als je gewend bent om regelmatig snelle suikers te eten. Het is wat je moet trainen, stapje voor stapje.
Wil jij  je voedingspatroon veranderen, maar weet je niet zo goed hoe je dat aan moet pakken?  Neem dan contact met mij op. Ik help je graag op weg!

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Hoe vaak eet jij?

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 2 min
0

Pin It on Pinterest

Share This