Vroeger kwam ik altijd terug van vakantie met het heilige voornemen om nu toch echt wat aan mijn gewicht te gaan doen.

Waarom dat gevoel altijd in de vakantie ontstond weet ik eigenlijk niet.

Kwam het omdat ik dan meer in korte broek en zwempak gekleed ging? Of misschien omdat ik dan toch weer wat kilootjes extra mee naar huis bracht.

Bij sportscholen zijn er 2 momenten per jaar dat het storm loopt met nieuwe klanten:

Ná de zomervakantie en aan het begin van het nieuwe jaar.

2 periodes dus waarin veel mensen zich voornemen om meer te gaan bewegen en aan hun gewicht te gaan werken. En ik was één van de velen.

Herken jij dat ook?

Vol met goede voornemens beginnen aan een ‘nieuwe, gezonde leefstijl’? Een nieuw dieet, fitness bij de sportschool of een cursus hardlopen…. Hoe vaak heb je dat al gedaan? Hoe lang hield je het vol?  Was het succesvol?

Misschien kun je deze vragen allemaal positief beantwoorden: je hebt het ‘gewoon’ gedaan en bent nooit meer terug gevallen. Super!

De kans is echter groot dat het niet zo goed ging. Dat je weer terug bent bij af.

Dat dieet werkte niet. Het abonnement bij de sportschool heb je opgezegd, je hardloopschoenen staan achter in de kast weggestopt en je gewicht is zelfs weer wat meer geworden.

Hierdoor baal je van jezelf, je vindt je zelf een zwakkeling. Je zelfbeeld en zelfvertrouwen zijn er niet beter op geworden.

Ik weet maar al te goed uit eigen ervaring hóe frustrerend en ontmoedigend dit hele proces is.

Wat ben ik blij dat ik mijzelf heb kunnen bevrijden uit dit doolhof van diëten, van zoeken naar een oplossing voor mijn gewicht ‘probleem’.

Het steeds weer mislukken van je pogingen om af te vallen  heeft niets te maken met zwakte!

Zullen we dat misverstand nu voor eens en voor altijd uit de wereld helpen?!

Als diëten zouden werken, zouden er geen dikke mensen meer zijn!

Daar ben ik van overtuigd, want iedereen met overgewicht wil niets liever dan het teveel aan kilo’s kwijtraken.

Waarom lukt het dan niet om af te vallen?

Daar zijn diverse lichamelijke oorzaken voor, zoals :

Je darmflora is uit balans.

Het wordt steeds meer duidelijk dat je darmflora bepaalt wát en hoeveel je eet. De darmflora bestaat uit goede én slechte bacteriën. Wanneer je darmflora uit balans is kunnen de slechte bacteriën die bv leven van suiker, de overhand krijgen. Je snapt het al:  bij zo’n verstoring heb je behoefte aan het eten van suikers. Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht want door suikers te eten voed je deze verkeerde bacteriën en blijft de disbalans bestaan.

Je darmflora kan verstoord zijn doordat je bijvoorbeeld in het verleden antibiotica gebruikt hebt, door verkeerde voeding of door teveel stress. Omdat je de darmflora bij je geboorte van je moeder meekrijgt, kan zelfs daar al een verstoring ontstaan zijn, als de dit bij je moeder niet in orde was.

Je hormonen zijn uit balans.

Er zijn veel oorzaken van een verstoorde hormoonbalans. Ons moderne leven is niet zo hormoon ‘vriendelijk. We zijn vaak druk en gestrest, we eten geen natuurlijke voeding meer en we worden steeds meer blootgesteld aan chemische stoffen. Daarnaast bewegen we te weinig en zitten meestal de hele dag binnen in kunst licht. Hierdoor ontstaan allerlei lichamelijke klachten zoals onvruchtbaarheid, menstruatie- en overgangsklachten en schildklierproblemen.

Deze hormoon disbalans is vaak een onderliggende oorzaak waarom afvallen niet lukt.

Je schildklier werkt niet goed.

Het schildklierhormoon regelt o.a. de stofwisseling en de darmwerking. Zowel te veel als te weinig van dit schildklierhormoon kan de vrouwelijke hormoonbalans ontregelen.

Je immuunsysteem is overactief.

Een overactief immuunsysteem gebruikt veel energie. Je leest hier hoe dat komt . De voortdurende vraag naar energie zet jou aan tot eten en maakt je vermoeid. Het immuunsysteem gaat altijd voor in de energieverdeling!

Als je dit leest kijk je misschien met andere ogen naar je overgewicht. Het ligt niet aan jouw wilskracht of doorzettingsvermogen, je bent niet slap of lui. Je kunt er niets aan doen.

Of, misschien toch wel. Maar niet door wéér op een (crash) dieet te gaan.

Je kunt op zoek gaan naar de oorzaak van jouw gewicht (of gezondheid )probleem.

Terugkijkend op mijn leven, waarin ik constant in strijd was met de weegschaal, zie ik dat in ieder geval 3 factoren steeds aanwezig zijn geweest: een verstoorde darmflora, een actief immuunsysteem ( veel ontstekingen gehad zoals acne, steenpuisten) en een verstoorde hormoonbalans ( oestrogeen dominantie)

Door deze 3 factoren weer te herstellen is  mijn gewicht, geleidelijk, af aan het nemen. Dit was voor mij de bevrijding uit het dieet doolhof!  Daarnaast voel ik mij fitter dan ooit tevoren.

Het is niet altijd eenvoudig om de oorzaak te vinden, het is soms een complexe puzzel.

Dat is nóg een reden waarom een dieet niet werkt: ieder mens is anders, ieder lichaam reageert anders en heeft andere behoeften.

Het is de kunst om uit te vinden wat bij jou past. Wat is bij jou uit balans en hoe kun je dat herstellen? Hoe je daar achter kunt komen leer je in de cursus ‘ In 5 Stappen naar een Gezond Goed Gewicht’. Je leest er hier alles over

Heb je geen problemen met je gewicht, maar heb je andere lichamelijke klachten of ben je vaak vermoeid? Ook dan is deze cursus voor jou een aanrader.

Een Gezond Gewicht begint bij een Gezond Lichaam!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Als diëten zouden werken, zouden er dan nog dikke mensen zijn?

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 4 min
0

Pin It on Pinterest

Share This