Je leefstijl veranderen klinkt gemakkelijker dan het is. Je hebt lichamelijke klachten of overgewicht. Daar wil je  wat aan doen en je gaat op zoek naar informatie. Het eerste wat je doet is je voeding aanpassen, meestal met een dieet.

 

11  jaar was ik , toen ik voor de eerste keer op dieet ging.  Het kon niet anders. Ik weet niet hoeveel ik toen woog. Wat ik wél weet is dat mijn moeder zelf kleding voor mij moest maken, omdat die in de winkel niet te koop was. In die tijd, eind jaren 60, was een kind met obesitas nog uitzondering.

Het dieet werkte goed en ik viel razendsnel af. Eind goed , al goed? Helaas niet, want hiermee begon het bekende jojoën.  Dus ging ik van dieet naar dieet; van afvallen naar aankomen en weer afvallen.

De valkuil van een dieet.

Dit is de valkuil van een ‘dieet’. Je ziet het als een tijdelijke oplossing. Je doet het op wilskracht, met doorzettingsvermogen, totdat het doel bereikt is. Meestal  is dat doel een streefgewicht.

Als je dat gewicht bereikt hebt ben je klaar. En dan ga je weer ‘gewoon’ eten. Met als gevolg dat je weer in gewicht gaat toenemen, meestal mét rente.  Want de meeste mensen worden ná een dieet zwaarder dan ze waren vóór het dieet.  Mijn oplossing voor mijn gewichtsprobleem kwam, toen ik hier inzicht in kreeg. Eindelijk begreep ik dat ik mijn leefstijl definitief moest veranderen. Geen tijdelijke oplossing dus.

Rituelen en herinneringen

Dat valt niet mee. Wat je eet is sterk verbonden met de cultuur waaruit je komt. Met de rituelen en herinneringen uit jouw leven. Zoals de taart op je verjaardag of het traditionele kerstdiner van jouw familie.

Onze voeding zegt iets over wie we zijn, waar we vandaan komen.

Als je je voeding gaat veranderen doet dat iets met jouw persoonlijkheid. Je moet je herinneringen herordenen en nieuwe rituelen creëren.

Voeding en gezondheid.

Inmiddels weten we dat voeding een grote invloed heeft op je gezondheid. Veel welvaartsziekten worden veroorzaakt door verkeerde voeding en een ongezonde leefstijl( te weinig beweging, verstoord bioritme en teveel stress).

Op zoek naar de oplossing op internet

Stel dat jij gezondheidsklachten hebt zoals bv hormonale klachten, pijnlijke gewrichten, migraine of overgewicht. Of je hebt een chronische ziekte zoals diabetes type II of artrose. Je gaat op zoek op internet wat je eraan kunt doen. Daar wordt je overladen met tips en oplossingen, waardoor je van je klachten/aandoening af zou kunnen komen.

Waar blijft het resultaat?

Je leest alles en denkt dé oplossing te vinden voor jou.Daarmee ga je aan de slag.

Maar het gewenste resultaat komt maar niet. Je blijft die pijn houden of te weinig energie. Langzaamaan geef je het op en verval je weer in je vroegere gewoonten. Heel begrijpelijk. Die zijn vertrouwd voor jou en ze geven je houvast,

Verzadigende  havermoutpap.

Ik wil je graag een voorbeeld geven van mijzelf. Toen ik mijn eetgewoonten ging veranderen heb ik veel van internet en uit boeken gehaald. Mijn broodontbijt verving ik bv door havermoutpap. Overal lees je dat dit een goed ontbijt is: het geeft lang een verzadigd gevoel en stabiliseert je bloedsuikerspiegel. Maar ik heb altijd alweer ‘honger’ na zo’n 1-1 ½ uur na de pap. Best raar als je overal leest dat je er lang verzadigd van bent.

Sinds een paar weken controleer ik regelmatig mijn bloedsuiker vóór en ná de maaltijd. Om een indruk te krijgen hoe mijn bloedsuikerspiegel reageert op mijn voeding. Heel interessant, want wat blijkt? Na havermoutpap heb ik een enorme bloedsuiker piek!Net als bij de ‘gezonde’ chocolade met 85% cacao en nog wat andere voedingsmiddelen.

Dit kan wel eens de oorzaak zijn, dat ik die laatste kilo’s maar niet kwijtraak. Door de bloedsuikerpiek maakt mijn lichaam insuline aan en wordt de overmaat aan glucose opgeslagen als…… vet ☹

 ‘Doe het zelven’ met je gezondheid? 

De moraal van dit verhaal? “Doe het zelven” met je gezondheid is niet zo eenvoudig als het lijkt. Ondanks alle recepten, tips en adviezen die op internet bij elkaar kunt sprokkelen. Je weet namelijk niet of dit ook voor jou werkt.

Ieder mens is anders, dus er bestaat geen hapklare oplossing die voor iedereen geschikt is.

Daarnaast zijn ook je afkomst (cultuur) en je herinneringen van invloed op je eetgewoonten en leefstijl.Zoek daarom goede begeleiding wanneer je aan je gezondheid wilt werken. En ja ik weet het, je moet er voor betalen.

Vraag je eens af wát een fit leven jou waard is. Een leven waarin je niet beperkt wordt door pijn of vermoeidheid. Zoek naar de oorzaak van jouw klachten, zodat je die bij de bron kunt aanpakken.

 

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Je leefstijl veranderen? Het is moeilijker dan je denkt.

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 3 min
0

Pin It on Pinterest

Share This