Koolhydraatarm, vetarm of calorieën tellen om af te vallen. Weet jij het nog? Wat is nou de het beste?

Overgewicht is  een van de grootste gezondheidsproblemen geworden. Dat het niet goed is voor je gezondheid weten de meeste mensen wel.  Het risico op ziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes, kanker en gewrichtsklachten neemt toe door overgewicht of obesitas. 

Afvallen, dat is me een ding voor veel vrouwen. Zeker nu het voorjaar er weer aan komt willen we graag wat kilootjes kwijt. Zodat we ons weer lekker voelen in dat zomerjurkje of korte broek.

Dat je dan weer graag  je zomerjurkje aantrekt is mooi meegenomen.

De nadelen voor je gezondheid zouden, wat mij betreft,  de grootste motivatie moeten zijn om overtollige kilo’s kwijt te raken. Dat je dan weer graag  je zomerjurkje aantrekt is mooi meegenomen.

Er veel manieren zijn om overgewicht aan te pakken, zoals koolhydraatarm, vetarm of juist vetrijk, calorieën tellen. Bij al deze manieren gaat het vooral om hoeveelheden en weglaten van bepaalde voeding.

Maar er wordt niet echt gekeken naar de hoeveelheid nutriënten, voedingsstoffen. Jouw lichaam heeft die nodig om alle functies uit te kunnen voeren. Niet alle koolhydraten of vetten zijn slecht.

Hoe dat zit ga ik in 2 blogs uitleggen. In dit eerste deel neem ik koolhydraten onder de loep. Deel 2 gaat over naar vetten,eiwitten en calorieën.

Koolhydraten, moeten we er bang voor zijn?

Tot voor kort werden we bang gemaakt voor het eten van teveel vetten. Nu lijken de koolhydraten de boosdoener. Maar is dat wel terecht?

Bloedsuikerspiegel

Er wordt tegenwoordig veel gesproken over het teveel aan koolhydraten in onze voeding.

Dit is namelijk één van de belangrijkste factoren van het ontstaan van overgewicht. We eten teveel (geraffineerde) koolhydraten en suikers.

Door het eten hiervan krijg je een hoge bloedsuikerspiegel en wordt er teveel insuline aangemaakt. Hierdoor ontstaat insulineresistentie en wordt de hormoonbalans en metabolisme ( verbranding) verstoord.

Niet alle koolhydraten zijn hetzelfde

Niet alle koolhydraten zijn hetzelfde en niet alle koolhydraten hebben hetzelfde effect op je lichaam.

Er zijn koolhydraten die geleidelijk afgebroken en opgenomen worden. Dit zijn de zogenaamde “trage” koolhydraten.

Deze hebben een heel ander effect dan geraffineerde koolhydraten en suikers, de snelle koolhydraten. Snelle koolhydraten worden snel in het bloed opgenomen.

Dan zijn er nog enkelvoudige en samengestelde koolhydraten, geraffineerd en ongeraffineerd.

Groente, peulvruchten, noten en zaden zijn de beste koolhydraten

De beste koolhydraten zijn de samengestelde ongeraffineerde koolhydraat bronnen: groenten, peulvruchten, volle granen, noten, zaden en pitten.

Dit zijn trage koolhydraten die de bloedsuikerspiegel heel geleidelijk verhogen.

Er hoeft maar weinig insuline voor aangemaakt te worden. Ze geven lang een verzadigd gevoel waardoor je minder honger hebt en minder behoefte om te eten.

Hier worden je darmen blij van…

Deze koolhydraten bevatten ook de meeste onverteerbare koolhydraten: vezels en resistent zetmeel. Hier worden je darmen blij van!

De darmbacteriën fermenteren deze koolhydraten en zetten ze om in korteketenvetzuren: deze verhogen het verzadigingsgevoel en stimuleren de vetverbranding.

Fructose

Fructose is een verhaal apart, dus daar even wat meer over.

Fructose is zit van nature in fruit en is een onderdeel van suiker. Bij de vertering wordt suiker gesplitst in glucose en fructose. Op zich is fructose niet schadelijk, zo zijn fruit en honing goede bronnen van fructose.

Het gevaar zit echter in onze Westerse voeding: zo ongeveer alle voedingsmiddelen, snacks en frisdranken zijn gezoet met glucose-fructosestroop.

Fructose veroorzaakt leververvetting!

Het voordeel van fructose is dat het de bloedsuikerspiegel nauwelijks laat stijgen. Er is ook geen insuline nodig om opgenomen te worden.

Daar zit nou net het gevaar: fructose wordt in de lever verwerkt en opgeslagen. Wanneer er teveel aanbod is van suiker en fructose wordt het omgezet in triglyceriden ( vetten) en zorgt zo voor leververvetting.

Omdat er dus téveel suikers en geraffineerde koolhydraten worden gegeten ontstaat er insulineresistentie, leververvetting, verhoogd cholesterol en triglyceriden, overgewicht en diabetes.

Zoetstoffen

Kunstmatige zoetstoffen, zonder calorieën zijn populair in lightproducten. Ze zouden overgewicht en diabetes voorkomen omdat ze geen invloed hebben op de bloedsuikerspiegel.

Toch hebben mensen die lightproducten en zoetstoffen gebruiken juist meer kans op overgewicht. De kunstmatige zoetstoffen verstoren namelijk de bacteriële balans in de darmen.

Daarnaast hou je je lichaam voor de gek: je proeft zoet, dus denkt het lichaam dat er energie komt in de vorm van glucose. Dat is echter niet zo, dus gaat je lichaam en hersenen ‘vragen’ om energie: je krijgt honger en gaat (meer) eten.

Koolhydraatarm of beperkt?

Mijn bezwaar tegen koolhydraatarme diëten is, dat men dan ook de goede, samengestelde ongeraffineerde koolhydraten gaat vermijden.

Terwijl we die juist nodig hebben voor verzadiging, maar zeker ook voor een gezonde darmflora. En zoals ik al in een eerdere blog schreef, is een goede darmflora de basis van een goede gezondheid.

Koolhydraatbeperkte voeding is beter: je vermijdt hierbij de ongezonde geraffineerde koolhydraten, maar eet wél de gezonde.

Fruit hoort bij de enkelvoudige (ongeraffineerde) koolhydraten, hiervan kun je beter ook niet teveel eten als je af wilt vallen. Je kunt dan het beste kiezen voor fruit met weinig koolhydraten zoals blauwe bessen of bramen.

Conclusie

De laatste tijd worden koolhydraten in een slecht daglicht gezet.

En dat is niet helemaal terecht. Er zijn verschillende soorten koolhydraten en ze zijn niet allemaal even slecht. Sterker nog, de juiste koolhydraten heb je nodig voor gezonde darmen.

Ook wordt er vaak voorbij gegaan aan de voedingsstoffen, de nutriënten, die we nodig hebben om ons lichaam te voeden. Door koolhydraten zoveel mogelijk te vermijden zou je weleens een tekort aan nutriënten ( bv vitamines, mineralen) kunnen krijgen.

De oplossing ligt in het midden.

Koolhydraten zijn niet alleen dikmakers. De goede koolhydraten hebben we echt nodig voor onze gezondheid.

De oplossing ligt altijd in het midden: kies voor ongeraffineerde, natuurlijke koolhydraten uit groenten en (beperkt) fruit.

Vermijd zoveel mogelijk de geraffineerde koolhydraten in brood, pasta, witte bloem, witte rijst, enzovoort.  Ook suikers en zeker glucose-fructosestroop horen niet thuis in gezonde voeding.

Kom ik toch weer uit op mijn ‘gouden regel’ : Eet puur, vers en onbewerkt en bereid alles zelf.

Weet je het niet meer? Wil je weten wat het beste bij jou past?

Wil je hulp bij het afvallen? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Koolhydraatarm, vetarm of calorieën tellen om af te vallen. Weet jij het nog?

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 4 min
0

Pin It on Pinterest

Share This