Intermittend fasting heeft veel gezondheidsvoordelen.Intermittend Living zou nóg beter zijn. 

Waarschijnlijk zit je lekker warm binnen, als je dit leest.
Lekker met een kopje thee, misschien een tussendoortje er bij?
Nu hoor ik je bijna denken……’wat is daar mis mee?’ Daar is helemaal niets mis mee natuurlijk. 

Prikkels voor gezondheid.

We hebben nog maar weinig prikkels die ons lichaam activeren.
Dit soort prikkels, Hormetische Prikkels,  zijn prikkels die bij lang aanhouden schadelijk zijn. Jezelf er kortdurend aan bloot stellen heeft een gunstig effect op je gezondheid.

We kunnen de hele dag door eten in onze Westerse wereld.

Honger

Honger of gebrek aan voedsel hebben we niet meer in onze westerse wereld.
We kunnen de hele dag door eten. De koelkast is altijd gevuld met (kant-en-klare)voeding. We hoeven er niet eens meer wat voor te doen.
Voor onze (verre) voorouders was dit niet zo vanzelfsprekend.
Ze moesten op pad om eten te zoeken en te verzamelen. Het kon voorkomen dat er niet veel voedsel was. Misschien een paar wortels of knollen, maar dat was het dan.
Een andere keer was er overvloed: dan was er vis, schelpdieren of misschien een gevangen konijn. Maar altijd moesten ze er wat voor doen. Eerst bewegen om voedsel te verzamelen. Dan pas eten. 

Honger of voortdurende verzadiging?

Ons lichaam is er dan ook prima op ingesteld om honger te hebben! Honger past beter bij ons, dan voortdurende verzadiging.
Af en toe eens honger hebben geeft je lichaam een prikkel om actief te worden. Je activeert je spijsvertering en geeft je lijf de kans om te herstellen.
Daarom is Intermittend fasting  heel goed. De laatste decennia hebben we  geleerd om 3 maaltijden en 3 tussendoortjes te nemen. Om te zorgen ‘dat de kachel blijft branden’.

Overactieve alvleesklier en immuunsysteem

Door zo vaak op een dag te eten is je alvleesklier de hele dag bezig met insuline productie. Het immuunsysteem raakt overwerkt. Op den duur krijg je een verstoorde glucose huishouding en raken je hormonen uit balans.
Dit leidt o.a. tot overgewicht, diabetes, menstruatie- en overgangsklachten en hart-en vaatziekten.

Kou of warmte.

Wanneer kom je nog in de kou? Onze huizen en kantoren zijn centraal verwarmd.
Vanuit een warm huis, stappen we in een verwarmde auto. Aangekomen op onze bestemming gaan we vlug naar ons bureau in een verwarmde kantoorruimte.
Misschien heb je het nog wel koud, maar is dat logisch in een verwarmde ruimte van 20-21 graden? Waarschijnlijk kun je jezelf dan niet meer op temperatuur houden, doordat je nooit meer in de kou komt.
Daarom ben ik begonnen met mezelf koude prikkels te geven: af en toe douche ik met koud water na of loop ik ( in de winter) zonder jas. Ik voer de vogeltjes ’s morgens op blote voeten in het natte, koude gras in de tuin. In huis staat de verwarming niet te hoog. Het is niet erg om het af en toe eens koud te hebben. 

Airco op kantoor, in de auto en het liefst ook thuis.

De zomers worden steeds warmer. Steeds meer mensen hebben daarom airco. Airco op kantoor, in de auto en het liefst ook thuis. Té warm vinden we onaangenaam. Ook hier ontnemen we ons lichaam de kans om te reageren op een prikkel. 

Drinken

Drinken is ook zoiets. We lopen de hele dag met een fles water rond. Denk je dat jouw grootouders dat deden?

Waarom zijn we gaan denken dat we de hele dag door moeten drinken?

Waarom zijn we gaan denken dat we de hele dag door moeten drinken? Is het een slimme campagne van de levensmiddelenindustrie die ons ‘geleerd’ heeft dat we vooral regelmatig moeten drinken, net zoals met het eten?
Natuurlijk is het belangrijk dat we voldoende vocht binnen krijgen, maar het is beter om 2 of 3 keer per dag veel te drinken ( ‘bulkdrinken’),  Ook hier geldt weer dat het niet erg is om even dorst te hebben, ook dit is weer een prikkel voor je lichaam.

Beweging

Om te overleven hoeven we niet meer intensief te bewegen. Onze spieren hebben daarom plaatsgemaakt voor lovehandles en dikke dijen. If you don’t use it, you lose it. En het is schokkend wat dit met onze gezondheid doet. Wie het meest zit heeft 112% meer kans op diabetes, 147% meer kans op hart- en vaatziekten en 49% meer kans op algehele mortaliteit (McCarthy, 2012). Dit wordt ook wel sitting disease genoemd. Het alledaagse bestaan was de enige lichaamsbeweging die onze verre voorouders nodig hadden om in een prima conditie te verkeren. Je hoeft echt niet op olympisch niveau te gaan sporten 😉 Afwisselend zitten, staan en bewegen is al goed. Twee keer per week een uur sporten, bewegingsoefeningen achter het bureau, af en toe staand werken, wandelend vergaderen: zorg voor variatie in jouw zitpatroon. 

Intermittend Living

Met Intermittent Living zorg je voor een afwisselend patroon  in elk aspect van het leven. Zo zet je je lichaam en geest regelmatig in de overlevingsstand. Met intermittent sporting, intermittent fasting en een gevarieerd voedingspatroon geven we lichaam en geest weer terug wat ons mens maakt: gezondheid, bewegingslust, kracht, intelligentie, motivatie, flexibiliteit, creativiteit en weerbaarheid.

“De mens heeft over de gehele breedte meer afwisseling nodig, voor een gezonder, langer en intelligenter leven”

Leo Pruimboom

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Intermittend living, wat is dat?

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 6 min
0

Pin It on Pinterest