Veel vrouwen krijgen last van hartkloppingen. Deze hartkloppingen kunnen ontstaan in de aanloop naar de overgang (pré-menopauze) en in de overgang zelf.

 

‘Vrouwenhart’

Een aantal jaren ben ik assistente geweest bij de cardioloog. Ik weet nog dat ik regelmatig bij vrouwen een ECG of een fietsproef moest afnemen. Deze dames hadden bijna allemaal last van ‘hartkloppingen’.
Meestal werden er geen afwijkingen gevonden. Een van de cardiologen noemde dit altijd een ‘vrouwenhart’. Waarmee hij bedoelde dat deze vorm van hartkloppingen specifiek voor vrouwen was.

Het hoort er ‘gewoon’ bij

Over de oorzaak van deze hartkloppingen werd niet gesproken, helaas. Dus werd de dame met deze klachten naar huis gestuurd met de mededeling dat er niets aan de hand was; “het hoort er gewoon bij op deze leeftijd”.

Wat zijn dat eigenlijk, hartkloppingen?

Voor de één voelt het alsof het hart overslaat, voor de ander lijkt het of het hart erg bonst. Soms lijkt het of het hart ‘op hol slaat’. Het is dus heel verschillend hoe hartkloppingen ervaren worden.
Het is altijd een onplezierige sensatie van een krachtige, snelle of onregelmatige voelbare hartslag.

Als je ineens last krijgt van zo’n onregelmatige hartslag, kan dat behoorlijk schrikken zijn. Vaak is een onregelmatige hartslag onschuldig, ook tijdens de overgang. Maar let op: Hartklachten, in welke vorm dan ook, moeten serieus genomen worden. Ook wanneer je hartkloppingen hebt is een bezoek aan de huisarts aan te raden. Laat voor de zekerheid eerst onderzoeken of er geen afwijkingen gevonden worden. Als dat uitgesloten kan worden zal je (huis-)arts vast en zeker uitleggen dat er niets aan de hand is en dat het er bij hoort…..

Nee, het hoort er niet bij!

Het hoort er niet bij en je kunt er zeker wat aan doen. Een paar tips om mee te beginnen:

Stress aan pakken.

Meditatie is bewezen werkzaam als het gaat om het vertragen van je hartslag. Een mooie diepe buikademhaling geeft ontspanning en voorziet alle organen van een perfecte dosis zuurstof en voedingsstoffen.

Beweging.

Ook bewegen is belangrijk: dit voert stresshormonen af en onderhoudt je hart en vaten.

Stoppen met roken, minder alcohol

Stoppen met roken is uiteraard heel belangrijk net als minderen met alcohol als je van die onregelmatige hartslag af wilt.

Voeding.

Ook je voeding, met voldoende voedingsstoffen, is belangrijk voor een gezonde hormoonbalans én een gezond hart. Met de juiste voeding zorg je ook voor gezonde darmen, die weer belangrijk zijn in de hormoon huishouding.
Hoe dat zit komt aan bod in het volgende deel over hartkloppingen in de overgang

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Hartkloppingen in de overgang

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 2 min
0

Pin It on Pinterest

Share This