Hartkloppingen in de overgang. Veel vrouwen hebben er last van. Je hart slaat over, bonst of slaat op hol. Hoe je het ook ervaart, het is altijd heel vervelend en soms zelfs angstig.

Je voelt je hartslag feller en soms is het tempo tijdelijk verhoogd, zonder inspanning.
Ook kan je hart soms een slag, of een paar slagen overslaan zodat het hartritme even wat onregelmatiger is.
Dit kan een onprettig of beangstigend gevoel geven.

De hartkloppingen vallen vaak samen met opvliegers. Maar ze kunnen ook op andere momenten voorkomen. Bijvoorbeeld ’s avonds als je rustig op de bank zit, ’s nachts in bed of ’s morgens als je wakker wordt.

In het eerste deel over hartkloppingen heb je al kunnen lezen dat stress een oorzaak kan zijn van deze hartkloppingen. Maar ook gebrek aan beweging of verkeerde voeding kunnen je hart op hol jagen.

In dit tweede deel over hartkloppingen ga ik dieper in op de verstoring van de hormoonbalans.

Oestrogeendominantie

De belangrijkste balans die wordt verstoord in ons lichaam is oestrogeen ten opzichte van progesteron. Als er sprake is van teveel oestrogeen ten opzichte van progesteron spreken we van oestrogeendominantie.

Door oestrogeendominantie wordt je lichaam langzaam vergiftigd, zéker als deze oestrogenen afkomstig zijn van buiten je lichaam ( xeno-oestrogenen).
Ze kunnen ook afkomstig zijn uit je lichaam zelf, als er sprake is van overgewicht. In je vetcellen wordt door het stofje ‘aromatase’ testosteron omgezet in oestrogeen. Heb je een stevig overgewicht dan is er dus sprake van nog méér oestrogenen in je lichaam

Dr. Peter Ellison van de Harvard University heeft wereldwijd onderzoek gedaan naar de niveaus van oestrogenen in het lichaam van vrouwen.
Hij constateerde dat de oestrogeenniveaus van vrouwen in Westerse industrielanden vele malen hoger lagen dan die van vrouwen in ontwikkelingslanden en als abnormaal moesten worden gezien.

Hormonen, en dus ook oestrogenen, moeten ook weer door het lichaam worden afgebroken.

Dit gebeurt in de lever en darmen.
Wanneer deze organen niet goed functioneren, worden oestrogenen niet afgebroken wat ook weer bijdraagt aan oestrogeendominantie.

Oestrogeen heeft een celdelende werking in je lichaam: Oestrogenen hebben ervoor gezorgd dat je borsten en dijen ontwikkelt in de puberteit.  Dat was ook de bedoeling. Als er sprake is van oestrogeendominantie ontstaan er legio van klachten in je lichaam.
Wanneer je al deze klachten naast de gangbare overgangsklachten gezet, kom je tot een opmerkelijke conclusie: 80% van de overgangsklachten staat ook in het rijtje van oestrogeendominantie!

Xeno-oestrogenen

Xeno-oestrogenen zijn stoffen in onze omgeving die dezelfde werking hebben als oestrogenen in ons lichaam, maar die veel krachtiger zijn.
Door bewerking van aardolie in de chemische industrie kunnen producten ontstaan als plastics, medicijnen, kleding, onkruidverdelgers, afwasmiddelen, bestrijdingsmiddelen, benzine, kleurstoffen en zoetstoffen. Het zit ook in producten als zeep, shampoo, nagellak, cosmetica, allerlei verzorgingsproducten en parfums. Xeno-oestrogenen zitten ook in rood vlees en melkproducten omdat dieren granen krijgen te eten die bespoten zijn met pesticiden

We kunnen er niet aan ontkomen, het zit (bijna) overal in.
Ook ‘ de pil’ is een vorm van xeno-oestrogenen, dus ook die verstoort onze hormonen. Een teveel aan xeno-oestrogenen leidt tot oestrogeendominantie
Voor de hormonen in je lichaam én dus je gezondheid, is balans heel erg belangrijk. Deze balans is moeilijk te handhaven bij zoveel  xeno -oestrogenen die ons lichaam uit balans gooien.

Vrouwen 40+ zijn nog eens extra kwetsbaar omdat vanaf deze leeftijd progesteron van nature gaat dalen. Normaal gesproken daalt het lichaamseigen oestrogeen ook, dus is er niets aan de hand. Maar door alle xeno-oestrogenen en eventueel overgewicht wordt het evenwicht verstoord.

Wat kun je zelf doen?

  • Een gezond voedingspatroon en een gezonde levensstijl zijn de belangrijkste ingrediënten voor een gezonde hormoonhuishouding. Naast gezonde voeding ook regelmatig bewegen.
  • Er zijn bepaalde groenten die extra ondersteunend werken bij oestrogeendominantie. Dit zijn de groenten die behoren tot de familie van de kruisbloemigen. De meest voorkomende kruisbloemige groenten die je in bijna elke supermarkt kunt kopen zijn bijvoorbeeld: Bloemkool, boerenkool, broccoli, radijs, rode kool, rucola, spruitjes, tuinkers, witte kool.
  • Vermijd drinken uit plastic flessen en warm geen maaltijden op in plastic verpakking of bewaardozen
  • Eet zoveel mogelijk biologisch, beperk het gebruik van rood vlees en zuivelproducten.

Let op!

Hartklachten, in welke vorm dan ook, moeten serieus genomen worden. Ook het ervaren van hartkloppingen vraagt om een bezoekje aan de huisarts. Laat voor de zekerheid eerst onderzoeken of er geen afwijkingen gevonden worden. Je voeding, beweging en stress aanpakken kun je natuurlijk meteen mee beginnen. Dit is áltijd goed 😉

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Hartkloppingen en de hormoonbalans

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 3 min
0

Pin It on Pinterest

Share This