Hoe zorg je voor soepele gewrichten? Wat kun je er aan doen om je gewrichten gezond te houden? En wat zijn de mogelijkheden als je gewrichten niet meer zo goed functioneren? In dit tweede deel over de gewrichten lees je wat je zélf kunt doen.

In Nederland hebben bijna 2 miljoen mensen last van reumatische gewrichtsaandoeningen. Daarvan hebben 1,1 miljoen mensen artrose en 420.000 mensen ontstekingsreuma. Meer dan 1,6 miljoen mensen staan voor hun gewrichtsaandoening onder behandeling bij een arts. ( Reumafonds, 2016)

Uit deze cijfers blijkt hoeveel mensen belemmert worden door gewrichtsaandoeningen in hun dagelijkse activiteiten. In het vorige artikel heb je kunnen lezen welke omstandigheden, zoals een verstoord zuur-base evenwicht of laaggradige ontstekingen, oorzaak kunnen zijn van gewrichtsaandoeningen.

Na hart- en vaatziekten is artrose de grootste oorzaak van blijvende invaliditeit.

Het grootste deel van de mensen met reumatische aandoeningen hebben last van artrose. Na hart- en vaatziekten is artrose de grootste oorzaak van blijvende invaliditeit.

Wat is artrose?

Artrose staat bekend als slijtageziekte, die vooral bij ouderen voorkomt. En al is er een toename van de ziekte door de vergrijzing, artrose komt ook voor bij jongeren. Het is dus zeker niet alleen een slijtageziekte. Maar wat dan wel? Artrose is een ziekte van het kraakbeen: er ontstaat schade aan en er treedt verlies van kraakbeen op. Bovendien vermindert de aanmaak van synoviavocht( gewrichtsvocht). Hierdoor wordt de sponsfunctie van het kraakbeen ook minder door uitdroging. Het oppervlak wordt ruw, waardoor nog meer wrijving ontstaat en het kraakbeen zwaarder belast wordt. Op den duur kan er ontsteking, pijn en soms zwelling ontstaan: nu is er sprake van artritis. Artrose kenmerkt zich door de zogenaamde “inlooppijn”  die weer verdwijnt bij verder bewegen.

De meest voorkomende artrose is die van het kniegewricht.

De meest voorkomende artrose is die van het kniegewricht, wat bij vrouwen 3 x zoveel voorkomt als bij mannen. Andere veel voorkomende vormen van artrose zijn heup- , vinger- en wervelkolom-artrose.

Kniegewricht, rechts met artritis

Reumatoïde artritis is een auto-immuunziekte met als gevolg gewrichtsontstekingen.

De grootste oorzaak: onze Westerse voeding.

De juiste voeding is de  beste preventie van laaggradige ontstekingen en oxidatieve stress ( kijk voor uitleg hier) en kan hierdoor een belangrijke bijdrage leveren voor het voorkómen van gewrichtsproblemen. Ook wanneer er al sprake is van beschadiging van een of meerdere gewrichten kan aanpassing van voeding veel vermindering van klachten geven.

7 veelvoorkomende ingrediënten om te vermijden:
  1.  Suiker: gebruik van suiker bevordert de aanmaak van ontstekingsstofjes ( cytokinen) Deze cytokinen activeren het immuunsysteem en in reactie op suiker verhogen ze de ontstekingsactiviteit. Hoge suikerconsumptie is één van de belangrijkste oorzaken voor overgewicht. Bij een BMI hoger dan 28 produceren de vetcellen rondom het middel veel ontstekingsbevorderende stoffen. Bovendien is overgewicht een oorzaak van overbelasting van de gewrichten.
  2. Omega-6 ( linolzuur): Wanneer er teveel omeaga-6 in de voeding zit, raakt de balans tussen omega-3/ omega-6 verstoord, waardoor omega-6 ontstekingsbevorderend werkt en er een tekort aan stoffen is die de ontsteking kunnen remmen. Omega-6/linolzuur zit in margarine, plantaardige oliën zoals zonnebloemolie en in vlees ( bio-industrie)
  3. Geraffineerde koolhydraten: wit brood, witte rijst, pasta, aardappelen, koek en snoep hebben een hoge glycemische lading ( zogenaamde ‘snelle’ koolhydraten). Hoog-glycemische voeding verhoogt de ontstekingsreactie in het lichaam.
  4. MSG/E621: oftewel MonoSodiumGlutamaat. Een stof die in veel kant-en-klaar gerechten, pakjes en zakjes zit. Behalve de invloed op de hersenen heeft MSG ook invloed op het onstekingsproces.
  5. Gluten en caseïne: veel mensen zijn overgevoelig of allergisch voor gluten ( een graaneiwit ) en/of caseïne ( kaaseiwit ). Deze allergieën en overgevoeligheden verhogen ook weer de ontstekingsreactie in het lichaam. Andere voedingsstoffen die hieraan bijdragen zijn zuivel, varkens- en rundvlees.
  6. Aspartaam : Deze suikervervanger kan een immuunreactie uitlokken.
  7. Alcohol: een overdaad aan alcohol kan de lever verzwakken en indirect ontsteking uitlokken.

Zoals je ziet is veel op deze lijst voor veel mensen dagelijkse kost. Je zult begrijpen dat onze huidige voeding een behoorlijke belasting is voor je gezondheid én voor je gewrichten. Door bovenstaande stoffen minder te eten maak je een begin met herstellen van de balans.

Het gaat er niet alleen om wat je weglaat, maar ook om wat je toevoegt!

Maar….. zoals ik altijd zeg: het gaat er niet alleen om wat je weglaat, maar ook om je toevoegt! Dus wát kun je toevoegen aan je voeding om je lichaam/ gewrichten gezond te houden of te helpen herstellen?

7 Voedingsmiddelen die je zou moeten toevoegen
  1. Vis: vis bevat omega-3 vetzuren EPA en DHA, die ontstekingsremmend werken. Ze stimuleren de aanmaak van ‘resolvinen’ die het ontstekingsproces uitzetten. Goed opneembare omega-3 vetzuren zitten met name in vis, krill en andere zeedieren. Ook algen zijn een goede bron van omega-3. Ben je vegetariër? Er zijn ook plantaardige bronnen voor omega-3 vetzuren zoals noten, zaden ( bv lijnzaad) en peulvruchten.
  2. Olijfolie: olijfolie bevat omega-9 en géén linolzuur/omega-6 en is daarom goed tegen ontstekingsreacties. Bovendien bevat het een ontstekingsremmende stof : oleocanthal.
  3. Avocado: avocado is cholesterolverlagend en bevat vooral omega-9 en is een bron van het antioxidant glutathion.
  4. Klein fruit: frambozen, bramen, aardbeien en kersen zijn natuurlijke ontstekingsremmers. Van kersen is aangetoond dat ze een gunstig effect hebben bij jicht.
  5. Groene bladgroenten: deze bevatten carotenoïden, vitamine C en E: allemaal antioxidanten. Bovendien zijn groene bladgroenten rijk aan calcium wat belangrijk is voor de botten.
  6. Broccoli: Uit onderzoek is gebleken dat de stof sulforafaan uit broccoli de progressie van artrose kan vertragen of voorkomen. Ook broccoli bevat calcium.
  7. Noten:  Alfalinoleenzuur (ALA) in noten heeft een positieve invloed op het immuunsysteem

Naast deze voedingsmiddelen zijn ook knoflook, citrusvruchten en paddenstoelen ondersteunende voeding voor je gewrichten.

Samenvatting:

Veel Nederlanders, bijna 2 miljoen, hebben last van gewrichtsaandoeningen. De oorzaak hiervan ligt in de moderne leefstijl, waarbij de grootste boosdoener de moderne voeding is.

Alles bij elkaar zouden ze weleens de oorzaak kunnen zijn van jouw krakende knieën ( of andere gewrichten).

Heb je last van pijnlijke gewrichten of zelfs al artrose? Dan is het raadzaam om eens kritisch naar je voeding te kijken: eet je veel bewerkte voeding of gebruik je regelmatig pakjes of zakjes bij het bereiden van je eten? Eet je veel geraffineerde koolhydraten en neem je regelmatig een koekje bij de koffie of thee? Het lijken misschien te verwaarlozen dingen, maar alles bij elkaar zouden ze weleens de oorzaak kunnen zijn van jouw krakende, pijnlijke  knieën ( of andere gewrichten).

In het volgende en laatste deel in deze serie over gewrichten ga ik het hebben over de beste vormen van beweging én wat supplementen kunnen doen bij gewrichtsklachten.

Tot slot

In de maand september zal ik elke week een vraag beantwoorden die met het thema onderwerp te maken heeft: in september is dat ‘bewegen’  Heb je vragen over dit onderwerp? Deel ze dan in een reactie onder dit artikel of via een mail naar welkom@puurenbewust.nl

Wie weet beantwoord ik jouw vraag volgende keer in de wekelijkse video.

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Hoe zorg je voor soepele gewrichten?

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 5 min
0

Pin It on Pinterest

Share This