‘ Het is zó verwarrend ! Jij vertelt nu dat je beter roomboter dan margarine kunt eten, maar er wordt toch altijd het tegendeel beweerd’

Dat verzuchtte een deelneemster van mijn cursus afgelopen maandag.

Heb jij dat ook? Dat je probeert gezond te eten, maar regelmatig in totale verwarring bent door alle tegenstrijdige berichten in de (social) media.

Het Voedingscentrum zegt dit, Sonja Bakker zegt zus en Rita zegt zo 😉

Wie moet je nou geloven?

In dit artikel zal ik proberen om je daar  meer duidelijkheid in te geven.

Laten we eens kijken naar de voedingsadviezen, zoals we die de aflopen 30 jaar gehoord hebben.

Eet 3 maaltijden per dag, 3 tussendoortjes, eet vetarm, voldoende koolhydraten zoals brood, rijst, pasta, aardappelen en 2-3 x per dag zuivel. En let er vooral op dat je niet teveel calorieën binnen krijgt.

In deze periode nam het aantal lightproducten explosief toe in de supermarkten.

Lekker vetarm en laag in calorieën.

Tegelijkertijd is ook het aantal mensen met overgewicht explosief toegenomen.

En daar komt bij mij dan het eerste grote vraagteken: hóe heeft dat zo kunnen gebeuren?

Minder vet, meer light en tóch meer overgewicht.

Zet je aan het denken , toch?

Vetarm eten zou, behalve voor de gewichtsafname, met name ook belangrijk zijn om het risico op hart- en vaatziekten te beperken.

Echter, bij vrouwen is dit momenteel doodsoorzaak nummer 1.

Als Becel écht zo goed is voor hart- en bloedvaten, hoe kan het dan dat er steeds meer mensen hart- en vaatziekten krijgen?

Maar ook andere ‘welvaartsziekten’ blijven toenemen, zoals diabetes type II, auto-immuunziekten en kanker. Hoe kan dat als de voedingsadviezen zo goed zijn…..

Inmiddels zijn we gemiddeld 40 jaar chronisch ziek en de ziekenhuizen worden steeds groter…  Er gaat dus iets niet goed!

Misschien denk je: ‘ja dat zijn welvaartsziekten’ en dat klopt.

Onze welvaartsvoeding maakt ons ziek.

Uit steeds meer wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat niet vet de boosdoener is bij het ontstaan van deze ziektes, maar suiker.

Suiker put de alvleesklier uit door de voortdurende productie van insuline. Suiker veroorzaakt ontstekingen in het lichaam met chronische ziekten als artrose en allergieën als gevolg. Suikers komen uit ‘echte’ zoete en suikerhoudende voedingstoffen, maar ook uit koolhydraten van bijvoorbeeld pasta, brood, ontbijtgranen en witte rijst. Deze koolhydraten worden in ons lichaam omgezet in suikers ( met behulp van enzymen) en opgenomen in de bloedbaan.

Daar komt nog eens bij dat tegenwoordig bijna overal suiker aan toegevoegd is Ook in voeding  waarvan je misschien denkt dat het gezond is zoals brood, vruchtenyoghurt, cruesli, energierepen, ontbijtkoek of broodbeleg.

En wat denk je van kant-en-klaarmaaltijden, sauzen en mixen uit pakje, potje of zakje? Bomvol suikers en chemische toevoegingen.

Hoe weet je nu of iets gezond is? Of het goed is voor je lichaam, je gezondheid?

Heel simpel: hoe dichter het bij de natuur staat, hoe beter het voor je is.

Verse, onbewerkte groenten herkent ons lichaam. Het past bij onze oorsprong, onze natuur.

Dit geldt ook voor fruit, in de vorm zoals de natuur het aanbiedt: in zijn oorspronkelijke vorm mét alle vezels. En niet alleen het sap, wat dan alleen nog uit fruitsuikers bestaat.

Ook voor vlees geldt hetzelfde: onbewerkt en zélf gekruid. Liefst wel van grasgevoerde dieren, die hebben kunnen bewegen.

Nu begrijp je waarschijnlijk ook wel waarom roomboter beter is dan margarine: roomboter bestaat uit één ingrediënt, namelijk melkvet.

Margarine heeft misschien wel 10 ingrediënten, waarvan het grootste deel géén voeding is, maar juist ballast voor je lichaam.

Conclusie:

Laat je niet gek maken door alle verwarrende voedingsadviezen!

Zolang jij kiest voor verse, onbewerkte producten zorg je goed voor je lichaam én gezondheid. Vermijdt verpakte en bewerkte voeding met allerlei chemische toevoegingen.

Zorg voor balans tussen eiwitten, goede vetten en koolhydraten.

En luister naar je lichaam: er is niet één oplossing voor iedereen. Ieder mens, ieder lichaam is anders en reageert ook anders op voeding. De basis is echter altijd voeding in zijn natuurlijke staat, mét alle vitaminen, mineralen, vezels en andere nutriënten.

Begeleiding door mij is altijd gericht op een Persoonlijke Aanpak: samen met de cliënt, met jou, ga ik op zoek naar wát voor jou de beste voeding is. Want ook jij kunt gezond en fit leven!  Kijk hier voor de mogelijkheden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Het is zó verwarrend…

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 3 min
0

Pin It on Pinterest

Share This