Vet gezond of gezond vet? Waarom je voldoende vetten zou moeten eten.

Een van de dingen die mij altijd opvalt bij de ingevulde voedingsdagboeken van mijn cliënten, is dat er weinig vetten in genoemd worden. Wanneer iemand zich bij mij aanmeldt voor een intakegesprek laat ik  vóór aanvang van het gesprek een voedingsdagboek bij houden. En daarin ontbreken dus vaak vetten.

Dat is zorgelijk, want ons lichaam heeft zeker vetten nodig. Naast eiwitten en koolhydraten zijn vetten belangrijke macronutriënten. Deze  zorgen dat ons lichaam alle functies kan uitvoeren.

In de afgelopen 40 jaar zijn we bang geworden voor vet: we zouden er dik van worden en ze zijn slecht voor hart- en bloedvaten. De laatste tijd komt steeds vaker in het nieuws dat deze angst voor vet onterecht is.

Méér obesitas en hart-en vaatziekten

Wat is het resultaat van deze adviezen? Dat er minder mensen met obesitas zijn? Komen er minder hart- en vaatziekten voor?

We weten allemaal dat deze welvaartsziekten blijven toenemen.. Ze vormen een steeds groter probleem  in onze maatschappij. Dus ergens klopt er iets niet.

Het begin van de obesitas epidemie begin jaren 80, ging samen met vetarm eten. Volle zuivelproducten werden vervangen door magere varianten en rood vlees door meer mager wit vlees.

Momenteel is de helft van de Nederlanders is te dik en per dag sterven er 58 vrouwen en 51 mannen aan hart- en vaatziekten. Er sterven dus meer vrouwen aan hart- en vaatziekten dan aan wat anders (cijfers Hartstichting).

Het verminderen van vet in onze voeding heeft niet geleid tot het terugdringen van obesitas en hart-en vaatziekten.

We worden namelijk niet ‘vet’ van vet, maar van suiker. En met het terugdringen van het vet in onze voeding, zijn we méér suikers en geraffineerde koolhydraten gaan eten.

Vet gezond met gezonde vetten.

Laten we eens kijken waarom vetten zo belangrijk zijn voor onze gezondheid:

Aanmaak van hormonen.

Cholesterol is de belangrijkste grondstof voor de aanmaak van jouw hormonen. De belangrijkste hormonen van een vrouw zijn oestrogeen, progesteron, DHEA en testosteron. Dit zijn de zogenaamde steroïd hormonen die worden gemaakt  van cholesterol.

Cholesterol is dus een onmisbare bouwstof voor je vrouwenlichaam en je lichaam maakt het zelf aan! Cholesterol wordt namelijk voor 75% door je lichaam aangemaakt en 25% komt uit de voeding. Een vet- of cholesterolarm dieet is dan ook een aanslag op je gezondheid.

Gezonde vetten voor hart en bloedvaten.

Hart- en vaatziekte zijn de grootste veroorzaker van sterfte onder vrouwen. Uit onderzoek blijkt dat omega 3-vetten deze ziekten voorkomen.

De omega 3-vetten zijn belangrijk voor je gezondheid en helpen bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, gewrichtsklachten, ontstekingen en depressiesOmega-3 is ook belangrijk voor de werking van je hersenen en speelt een rol in het voorkomen van depressie. Tegenwoordig eten we te weinig omega-3 vetzuren.

Goede bronnen van omega 3 zijn vette vis, wild en eieren. Maar ook vlees van grasgevoerd vee dat buiten loopt bevat omega 3.

Voor vegetariërs zijn (wal)noten, lijnzaad, hennepzaad en chiazaad de beste bron.

Energie leveranciers

Gezonde vetten zijn grotere energiegevers dan koolhydraten, je krijgt er meer energie van. Uit 1 gram vet maakt je lichaam 3 x zoveel energie dan uit 1 gram koolhydraten.

Verzadiging

Koolhydraten zorgen voor een sterke schommeling van je bloedsuikerspiegel en aanmaak van insuline, waardoor je weer sneller trek hebt. Vetten hebben dat effect niet en geven dan ook langer een verzadigd gevoel.  Hierdoor heb je minder behoefte aan de ongezonde suikers en ( geraffineerde) koolhydraten.

Maar er zijn ook ongezonde vetten!

Zoals transvetten en geoxideerd vet. Van transvet is bekend dat het de kans op een hartinfarct verhoogd. Ze hebben geen voedingswaarde en belasten de lever. Transvetten ontstaan bij het hard maken van vloeibare, plantaardige oliën.

Ook bij het maken van margarines of vetten voor de banketindustrie, kant- en klaar pakjes voor sauzen en soepen, droge koffiemelkpoeder e.d. ontstaan transvetten. Eigenlijk kun je wel zeggen dat dat alle fabrieksmatig geproduceerde producten zoals koekjes en cake, veel kant-en-klaar producten en fastfood allemaal transvetten bevatten. Hierdoor krijgen veel mensen ongemerkt teveel transvetten binnen.

Geoxideerde vetten ontstaan bij te heet bakken en frituren. Dit kun je beter helemaal vermijden. Jammer voor diegenen die denken gezond bezig te zijn met hun wekelijkse portie vis in de vorm van kibbeling of een lekkerbek.

Omega-6, een minder gezond onverzadigd vetzuur.

Veel plantaardige oliën zijn een bron van omega-6. Denk hierbij aan zonnebloem- of maisolie. Margarine en halvarine bestaan voor een groot deel uit plantaardige oliën. Maar ook de hierboven al genoemde fabrieksvoeding bevat veel omega-6. Hierdoor krijgen we er teveel van binnen. Te veel omega 6 kan leiden tot ontstekingsreacties in je lichaam. Probeer daarom deze vetten zoveel mogelijk te vermijden.

Al die verschillende soorten vetten, wat moet je nu wél en wat niet eten? Ik zet alles nog even op een rijtje:

Vet gezond:

Onverzadigde vetten:

  1. Zoals hierboven al genoemd: omega-3 vetzuren uit o.a. vis, ei, noten en zaden
  2. Omega-9 vetzuren zijn ook belangrijk en zitten volop in olijfolie, olijven en avocado.

Verzadigde vetten:

  1. Deze zitten voornamelijk in dierlijke producten zoals vet vlees, roomboter, volle zuivel en kaas.
  2. Plantaardige verzadigde vetten zitten kokosvet, cacaoboter en palmolie.

Verzadigd vet kan niet oxideren en is daarom geschikt om in te bakken en braden. Kokosvet, roomboter en Ghee zijn prima hiervoor.

Vet ongezond:

  1.  Transvetten (koek, fastfood, pakjes, zakjes, margarines)
  2. Geoxideerde vetten ( frituren en bakken)
  3. Omega-6 vetzuren (plantaardige oliën, margarine, halvarine, fabrieksvoeding)

Conclusie

In een gezond voedingsplan zitten voldoende, goede, vetten. Deze gezonde vetten zijn nodig voor de aanmaak van hormonen en van energie, ze zorgen voor gezonde bloedvaten én geven lang een verzadigd gevoel.

Eet daarom regelmatig vette vis, avocado, noten en zaden en eieren. Vermijd gefabriceerde levensmiddelen zoals fastfood, kant- en klaar maaltijden, pakjes, zakjes en koek.

Door het eten van voldoende vetten zorg je goed voor je gezondheid, maar vergeet daarbij niet de groenten, fruit en eiwitten. Zorg voor voldoende variatie, dan voorzie je jouw lichaam van alle voedingsstoffen die het nodig heeft.

Ik begrijp dat het allemaal verwarrend is en dat je het misschien moeilijk vindt om de juiste keuzes te maken. Met mijn orthomoleculaire kennis help ik jou hierbij met een op maat gemaakt voedingsplan. Geen standaard voedingsadvies, maar voor jouw persoonlijk. Omdat geen mens gelijk is. Meer weten?  Je leest hier alles over de therapie en de tarieven.

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Vet gezond

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 4 min
0

Pin It on Pinterest

Share This