Hoe kom je af van je overgangsklachten, darmproblemen, overgewicht of andere klachten? Soms zou je willen dat je een ‘reset knop’ had, waarmee je gezondheid zou kunnen resetten.

Wat ik nu ga zeggen zal je misschien verbazen, maar het kan!

Jouw lichaam heeft dan wel geen knop, maar wél een heel slim en intelligent systeem om te resetten. Dan heb ik het over ‘autofagie’.

Wat is autofagie?

Autofagie betekent letterlijk ‘zelf eten’ – want cellen eten niet alleen andere cellen, maar ook zichzelf op. Dat klinkt dramatisch, maar het is een proces dat op allerlei plekken in je lichaam plaatsvindt. Het is een mechanisme waarbij delen van de cel worden afgebroken, zodat cellen kunnen groeien en zich ontwikkelen.

Dankzij autofagie blijft er een balans tussen het ontstaan en de afbraak van cellen, en worden de afbraakproducten opnieuw gebruikt.

Nobelprijs voor de Geneeskunde

Yoshinori Oshumi heeft de Nobelprijs voor Geneeskunde ontvangen voor de ontdekking en verheldering van de mechanismes die ten grondslag liggen aan dit proces.

Het mooie van dit proces is dat je lichaam op deze manier kapotte cellen, bacteriën en zelfs virussen kan opruimen.

Is dat niet geweldig? Jouw lichaam is in staat om zélf beschadigde, kapotte cellen op te ruimen!

Wat is er voor nodig?

Om dit proces op gang te krijgen moeten je cellen ‘honger’ hebben. De cellen moeten als het ware ‘verhongeren’. Daardoor gaat je lichaam beschadigde cellen recyclen om aan energie te komen. Door dit proces te beïnvloeden kunnen we  zorgen voor gezonde cellen en dus voor een goede gezondheid.

Moet ik mezelf uithongeren?

Oké, de cellen moeten verhongeren. Betekent dit dat jezelf ook honger moet hebben?  Nee, je hoeft jezelf niet uit te hongeren! Het is wél nodig dat je minder vaak gaat eten. Tijdens de maaltijden eet je goed en zorg je ervoor dat je voldaan bent. 

Al jaren wordt ons verteld dat we regelmatig moeten eten: 3 maaltijden en 3 tussendoortjes. Als deze theorie klopte zouden er niet zoveel mensen met welvaartsziekten als obesitas of diabetes type II zijn.

Helaas is het vooral de voedingsindustrie die er baat bij heeft als iedereen 6 keer per dag eet.

Hoe pak je het aan? 
Stap 1 Breng het aantal eetmomenten op een dag terug..

Wanneer je gewend bent om zo vaak op een dag te eten kun je beginnen om de tussendoortjes weg te laten. Je eet dan 3 maaltijden, ontbijt-lunch en diner.

Geef jezelf en je lichaam de tijd om hieraan te wennen. En als het écht heel moeilijk voor je is, neem dan op zo’n moment een voedzaam tussendoortje zoals een handje ongebrande noten, een gekookt eitje of wat groenten.

Stap 2 Eet niets meer ná je avondeten.

Natuurlijk kun je wel thee, water of zwarte koffie nemen, maar verder niets meer eten.Je eet dan ongeveer 12 uur niets ( tussen 19.00 en 08.00 uur) Hiermee zet je een eerste stap naar vasten en geef je je lichaam al een boost.

Stap 3 Schuif het tijdstip van je ontbijt op

Ben je gewend om thuis om 7.00 uur te eten? Verschuif het dan naar 8.00 uur. Wanneer je naar je werk moet, kun je je ontbijt meenemen en bij aankomst op je werk opeten.

Als dit goed gaat ga je het steeds verder opschuiven, totdat je uiteindelijk pas om 12.00 gaat eten. Je vast dan ongeveer 18 uur, wat een enorm effect heeft op je gezondheid.

Stap 4  Ga bewegen vóór het eten

Nuchter bewegen helpt ook om je lichaam tot autofagie aan te zetten. Begin ook hier rustig mee. Ga bv eerst wandelen of doe wat lichte krachttraining.  Ben je wat meer gewend aan nuchter bewegen of sporten, dan kun je de intensiteit gaan opvoeren.

Intermittend Fasting.

Als je zover bent dat je 12-18 uur niet eet, dan ben je met ‘Intermittend Fasting’ bezig. Je zorgt hiermee dat er af en toe schaarste is voor je lichaam in plaats van voortdurende overvloed.

Positieve effecten

Met dit vasten gaat je lichaam niet alleen tot autofagie over, zoals ik hierboven beschreven heb. Er zijn méér positieve effecten, zoals het verdwijnen van lichaamsvet en  insulineresistentie ( pre-diabetes) (bron)

Door onze manier van eten met veel bewerkte koolhydraten wordt er onnodig veel en vaak insuline aangemaakt. Hierdoor worden je cellen ongevoelig voor insuline en wordt glucose niet meer opgenomen in de cellen. Als gevolg hiervan wordt de glucose opgeslagen als vet.

Daarbij krijgen laaggradige ontstekingen alle kans. Van deze laaggradige ontsteking voel of merk je meestal niets. Maar op de lange duur maken ze moe, futloos of depressief, verstoren de hormoonbalans. Uiteindelijk kunnen ze er voor zorgen dat je een ( auto-immuun) ziekte ontwikkelt.

Vasten heeft ook een positief effect op je insulinehuishouding.

Doordat je niet eet gaat je lichaam minder insuline aanmaken en worden je cellen weer gevoeliger voor dit hormoon. Hierdoor vermindert de kans op o.a. diabetes type II. . (bron)

Maar let op!

Let wél op dat je wanneer je eet kiest voor gezonde, voedzame voeding! Ga jezelf niet vullen met boterhammen met  pizza of patat.  Daarmee doe je het gezondheidseffect van het vasten teniet en dat zou zonde zijn, toch?

Conclusie 

Met vasten geef je je gezondheid een enorme boost. De ervaring leert dat veel klachten verdwijnen. Denk daarbij aan darmklachten, opvliegers en andere overgangsproblemen, parodontitis of gebrek aan energie.

Chronische – of auto-immuun ziekte

Heb je een chronische ziekte ( zoals diabetes mellitus) of auto-immuunziekte ( zoals bv reumatoïde artritis, Hashimoto of Graves)?

Ook dan kun je veel bereiken met autofagie, maar dan komt er nog wat meer bij kijken

Tijdens een traject van 3-4 maanden werk je aan het resetten van je gezondheid. Het is belangrijk dat je dit onder begeleiding doet van een deskundige, zodat goed gemonitord wordt hoe je reageert op de behandeling.

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Reset je gezondheid

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 4 min
0

Pin It on Pinterest

Share This