Zo rond je 40ste lijkt de overgang nog ver weg. Toch merk je dat er wat veranderd.

Als je jong bent kun je veel hebben: te weinig slaap, verkeerde voeding of weinig beweging. Je lijkt er weinig last van te hebben.

Maar  ná je veertigste begin je last te krijgen van uitspattingen zoals tot laat in de nacht uitgaan of uitgebreid en te veel eten.

Je hoort ook weleens zeggen ‘ Tot je veertigste zorgt je lichaam voor jou, daarna moet jij voor je lichaam zorgen’

Als jij de 40 gepasseerd bent zul je je daar wel in herkennen.

Veel vrouwen krijgen vanaf deze leeftijd last van kwaaltjes die ze nog nooit eerder gehad hebben.  Ik hoor vaak dat de menstruatie verandert, vaak gaat het om meer bloedverlies. Ook wordt het vaak moeilijker om op gewicht te blijven. Maar ook slechter slapen, voortdurend energie tekort zijn veel gehoorde klachten.

De moderne Westerse vrouw legt de lat vaak erg hoog voor zichzelf.

We zijn er een ster in om ‘alle ballen in de lucht te houden’: we zorgen voor het gezin, hebben een loopbaan, willen een goede partner/echtgenote zijn én ons sociale leven moet leuk zijn. Oh ja,  we moeten er natuurlijk ook goed uitzien! Dus dan ook nog maar even naar de sportschool…..Misschien heb je ook nog de zorg er bij voor je ouder wordende ouders.

Niet zo gek dat je dan weleens uitgeput bent!

Terug naar het begin: zo rond je leeftijd van 40 jaar. De overgang lijkt nog ver van je bed, maar er begint al het een en ander te veranderen in je lichaam. Met name in je hormoon huishouding.

Een van de veranderingen hierin is de afname van oestrogenen én van progesteron. Deze hormonen hebben een belangrijke functie in de aanmaak van stoffen als serotonine en endorfines, de zogenaamde ‘feel good’ stofjes.

Je begrijpt al dat dit dan ook van invloed kan zijn op hoe jij je voelt. Tel daar dan ook nog eens de hoge mate van stress bij op en het plaatje is compleet. Je bent moe, slaapt steeds slechter en je humeur wordt er ook niet beter op.

Gelukkig kun je er zelf wat aan doen!

Kijk eens kritisch naar alles waar je druk mee bent: wat is echt nodig en wat kun je misschien schrappen van je ‘to-do lijstje’. Bedenk hierbij dat het belangrijk is voor jou zelf én je omgeving om hier keuzes in te maken. Wanneer je door blijft gaan is het niet denkbeeldig dat er een burn-out op de loer ligt en dan zijn de gevolgen veel ernstiger!  Maak tijd voor jezelf en neem dan wat rust. Lees een boek of neem een lekker warm bad.

Neem ook je voeding eens onder de loep: Hoe en wat eet je? Krijg je veel suikers binnen? Eet je voldoende verse groente, eiwitten en vetten? Jouw lichaam heeft voedingsstoffen nodig om alle belangrijke lichaamsfuncties en processen uit te kunnen voeren.
Neem bijvoorbeeld  eiwitten: uit eiwitten worden aminozuren gemaakt, die weer belangrijk zijn voor de aanmaak van hormonen. Ook groente én vetten spelen een belangrijke rol in de hormoonhuishouding.

Dus nee, je bent nog niet in de overgang.

Maar hopelijk begrijp je nu wel dat het steeds belangrijker wordt om goed voor jezelf te zorgen. Wat goed is voor jou zul je uit moeten zoeken. Niemand is hetzelfde, dus is er ook niet een standaard oplossing voor iedereen. Merk je dat je er zelf niet uitkomt, zoek dan een professional die je er bij kan helpen. Dat lijkt misschien een hele stap en investering, maar je legt daarmee een basis voor een gezonde toekomst.

Neem je gezondheid in eigen hand! Ik help je graag op weg. 

 

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

De overgang? Dat is nog ver van mijn bed!

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 3 min
0

Pin It on Pinterest

Share This