De mensen die ik in mijn praktijk zie hebben allemaal één of meerdere klachten. Vaak ook geven mijn cliënten aan dat er een gebrek aan energie is en dat ze veel last van vermoeidheid of uitputting hebben. En eigenlijk in alle gevallen adviseer ik om magnesium te gaan gebruiken.

Magnesium één van de nodige stoffen voor onze energieproductie. Maar ook op andere gebieden van onze gezondheid speelt het een belangrijke rol.

Het wordt even een technisch verhaal om dit uit te leggen, maar alleen dan zul je begrijpen waaróm het zo belangrijk is.

Ons lichaam breekt voedingsstoffen af in bouwstenen en energie. De vrijgemaakte energie gaat via verschillende wegen door ons lichaam. Zo worden de lichaamsprocessen voortdurend van de nodige energie voorzien om te kunnen functioneren.

ATP is het belangrijkste energie leverende molecuul in ons lichaam.

De hele dag door wordt in elke c l van ons lichaam ATP gesplitst in ADP en (anorganisch) fosfaat, waarbij energie vrijkomt. Met deze energie wordt in ons lichaam bijna al het werk verricht: de pompende beweging van de hartspier, het transport van hormonen en neurotransmitters, de chemische reacties in de hersencellen. Het is een ingewikkeld proces en daarvoor zijn verschillende andere factoren belangrijk. Een daarvan is magnesium: het zorgt ervoor dat de fosfaatgroep van ATP kan worden afgesplitst. Dit is de energie leverende stap.

Elke cel in ons lichaam verbruikt ongeveer 10 miljoen moleculen ATP per seconde! Binnen ongeveer 1 minuut is de hele voorraad opgebruikt. Gelukkig wordt de ATP- voorraad, onder normale omstandigheden, voortdurend aangevuld: de celademhaling zorgt ervoor dat ADP weer voorzien wordt van anorganisch fosfaat ( en wordt dan weer ATP)

Tekort aan magnesium

Een tekort aan magnesium zorgt dus voor minder biologisch actief ATP. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit zorgt voor problemen in de energiehuishouding. Het hele lichaam is afhankelijk van energie en een tekort aan magnesium heeft dan ook ernstige gevolgen voor de algehele gezondheid.

Naast energieleverancier is magnesium betrokken bij meer dan 300 lichaamsprocessen zoals celgroei, celdeling, (hart-) spiercontractie- en ontspanning, spiertonus en bloeddruk. Ook reguleert magnesium de neurotransmitters welke een belangrijke rol spelen in de geestelijke gezondheid.

Al deze functies werken minder goed bij een tekort aan magnesium.

Hoe komen we aan magnesium?

Een mens heeft gemiddeld 5 mg magnesium per kilo lichaamsgewicht per dag nodig om alle processen goed uit te kunnen voeren. Het liefst halen we dit uit onze voeding, zoals bijvoorbeeld uit donkergroene bladgroenten, appels, zaden, noten, vijgen en citroenen. Dat dit niet haalbaar is heeft verschillende oorzaken:

  • Gemiddeld worden er te weinig groenten gegeten
  • De groenten die gegeten worden bevatten vaak onvoldoende magnesium
  • Veel factoren hebben een negatieve invloed op de opname.

Onvoldoende magnesium in de voeding

Doordat de kwaliteit van de voeding steeds minder wordt, krijgen zelfs grote liefhebbers van groenten en fruit te weinig nutriënten binnen. Het tekort aan magnesium wordt vooral veroorzaakt door:

  • Verarming, uitputting en uitspoeling van de landbouwgrond
  • Selectie en manipulatie van gewassen voor een hogere opbrengst.
  • Verarming van de landbouwgrond leidt automatisch tot een mindere voedselkwaliteit. Wat niet in de grond zit, komt ook niet op ons bord.

Oorzaken van magnesiumtekort

  1. Opname problemen  Om opgenomen te worden gaat magnesium de concurrentie aan met andere mineralen. Calcium uit melk onttrekt veel magnesium aan de botten, dat vervolgens weer via de urine wordt uitgescheiden. Ongebonden magnesium gaat gemakkelijk een verbinding aan met fytaten ( uit granen) . Hierdoor kan het niet meer goed opgenomen worden.In onze cultuur worden en veel granen en zuivel gegeten, wat een goede magnesiumopname in de weg staat.
  2. Verlies door stress. In ons moderne leven is het niet gemakkelijk om aan stress te ontkomen. Bij voortdurende stress gaat het lichaam in de overlevingsstand en gebruikt dan veel van de energie voor de vecht- en vluchtreactie. Deze energie wordt geleverd door ATP, zoals hierboven omschreven. Hoe meer energie er verbruikt wordt hoe sneller de magnesium opgebruikt wordt.
  3. Medicijngebruik. Maagzuurremmers, plaspillen, de pil, diuretica, chemotherapie en diverse andere medicijnen kunne voor een slechtere opname of een verhoogde afvoer van magnesium zorgen. Met name maagzuurremmers en het gebruik van de pil zijn de grootste boosdoeners op  het gebied van magnesiumtekort.

Symptomen van magnesiumtekort.

De lijst van mogelijke klachten is lang, maar de meest voorkomende symptomen zijn:

  • spiersamentrekkingen, kramp (verkramping van spieren, vooral ’s nachts), spierzwakte, spierpijn en ooglidtrillingen;
  • verwardheid
  • toevallen
  • een verhoogde schrikreactie en wakker schrikken omdat je denkt te vallen
  • obstipatie
  • koude voeten of algehele kouwelijkheid ten gevolge van doorbloedingsstoornissen
  • pijn in de voeten
  • een gestrest of onrustig gevoel (soms met paniekaanvallen)
  • prikkelbaarheid
  • oorsuizen;
  • misselijkheid en braken
  • chronische vermoeidheid
  • duizeligheid, onvast lopen;
  • migraine en hoofdpijn;
  • depressies
  • slechte nachtrust
  • darmklachten
  • hartkloppingen en (in extreme gevallen) hartritmestoornissen.

Magnesium suppletie.

Zoals je gelezen hebt is magnesium een zeer belangrijk mineraal voor je lichaam maar hebben veel mensen ( ca 75% van de mensen) een tekort hieraan door diverse omstandigheden.

Er is maar één manier om voldoende magnesium binnen te krijgen: door het gebruik van een magnesiumsupplement.

Je kunt daarbij kiezen voor magnesium in tablet vorm, daarbij is  het wel belangrijk om op de juiste vorm te letten: veel goedkope magnesiumsupplementen bevatten magnesiumoxide ; deze vorm wordt niet goed opgenomen en veroorzaakt snel diarree. De beste vormen van magnesium zijn magnesiumcitraat of magnesiumbisglycinaat.

Een andere mogelijkheid is het gebruik van magnesiumolie en/of vlokken.

Deze olie smeer je op de huid en wordt zo direct opgenomen in het lichaam. De magnesiumvlokken kun je gebruiken als voetenbad of ligbad. Het voordeel van deze vormen van magnesium is dat het niet door het maag/darmstelsel hoeft voordat het opgenomen kan worden.

Zeker voor mensen die medicijnen gebruiken, zoals maagzuurremmers, zou ik deze vorm aanraden.

Je kunt deze Magnesiumspray en vlokken bestellen bij www.zechsal.eu Om het uit te proberen hebben ze daar een proefpakketje van oliespray en vlokken.

Samenvatting

Magnesiumtekorten komen naar schatting bij 75% van de bevolking voor. Zoals duidelijk mag zijn, kan een tekort aan magnesium verstrekkende gevolgen hebben. Wat begint met een kleine spiertrekking rond het oog, kan op termijn grote gezondheidsproblemen opleveren. Magnesiumsuppletie kan dan een oplossing zijn. Nog beter is het natuurlijk, om preventief te zorgen voor voldoende magnesium. Helaas biedt de voeding alleen daarvoor niet voldoende magnesium. Ook de opname in het lichaam is vaak niet optimaal, onder andere vanwege stress, verkeerde voedingskeuzes en medicijngebruik

bron: Natura Foundation

 

 

 

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Magnesium, nodig voor energie en meer

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 4 min
0

Pin It on Pinterest

Share This