Té gezond eten kan gevaarlijk zijn….. Ja dat stond er echt, in een advertentie van de Consumentenbond. Ik zat even met mijn ogen te knipperen.

Nog nooit heb ik gehoord dat je té gezond kunt eten.

Wat is er mis met gezond eten? Wat is eigenlijk gezond?

Dat daar veel discussie over bestaat is duidelijk. Maar nu trekt zelfs het RIVM aan de bel: we moeten minder én gezonder gaan eten

Minder? Wat een tegenstrijdigheden allemaal……

Ik denk dat we inderdaad minder kunnen eten:

  • Minder bewerkte producten, waardoor je minder suiker, zout en verkeerde vetten eet.
  • Minder vlees ( m.n. uit de bio-industrie)
  • Minder snoep en snacks
  • Minder vaak

Maar wél meer:

  • Meer groenten, liefst biologisch
  • Meer fruit
  • Meer (biologisch) gevogelte
  • Biologisch vlees, liefst grasgevoerd
  • Meer zelf koken!

Even terug naar de eerder genoemde advertentie: volgens de consumentenbond zou te gezond eten kunnen leiden tot een eetstoornis.

De laatste tijd wordt er in de media nogal eens aandacht besteed aan ‘orthorexia’, een variant van ‘anorexia’. Iemand met orthorexia is geobsedeerd door gezond eten. Geobsedeerd op een ziekelijke manier wel te verstaan.

Het is echter de vraag of deze ‘aandoening’ word veroorzaakt door té gezond eten.

Een eetstoornis heeft in principe weinig met eten te maken. Bijna altijd is er een onderliggende, psychische, oorzaak van de verstoorde verhouding met voeding. Net zoals bij boulimia of anorexia is de angst voor ‘ongezond’ eten bij orthorexia een symptoom en zal de begeleiding gericht moeten zijn op het aanpakken van de onderliggende oorzaak.

De waarschuwing om niet té gezond te eten is naar mijn mening ook helemaal misplaatst.

Veel welvaartsziekten en chronische klachten zijn het gevolg van onze Westerse leefstijl dat is inmiddels duidelijk. Er is ook steeds meer bewijs dat dit omgekeerd kan worden door…..  Precies : door gezonder te gaan eten.

Betekent dit dan dat je nooit meer eens pizza of patat kunt eten? Nooit meer een stuk taart op een verjaardag?

Wanneer je dát gaat vermijden, daar angst voor ontwikkelt, dan sla je door!  Als je dagelijks gevarieerd eet kan het nooit een probleem zijn als je eens een keer zoiets eet.

Variatie is het toverwoord!

Je lichaam kan niet functioneren zonder vitaminen, mineralen en beschermende stoffen uit planten (fytonutiënten). In Nederland bestaat het ontbijt en lunch vooral uit brood met pindakaas, hagelslag en smeerworst. Het avondeten bestaat vooral uit aardappels, rijst of pasta, vlees en een beetje groente.

Slechts 5% van de mensen eet de aanbevolen 250 gram groenten…..

wat eigenlijk al weinig is. 500 gram zou veel beter zijn.

Daarbij komt dat de variatie in de verschillende soorten groenten heel beperkt is. Een tomaat, wat komkommer of een stronkje broccoli, veel meer variatie kennen veel mensen niet.

De oermens at ongeveer 3000 verschillende planten per jaar.

Deze planten zaten vol geneeskrachtige stoffen die zorgden voor een goede hormoonbalans, ontgifting en spijsvertering. Alleen door gevarieerd te eten krijg je voldoende vitaminen, mineralen en vezels binnen.

Varieer in ook in kleur: eet groene, rode, paarse, gele en oranje groenten. Elke kleur groente heeft zijn eigen specifieke eigenschappen. Groene groenten bevatten bijvoorbeeld veel chlorofyl (een belangrijke antioxidant), oranje groenten zijn een bron van bètacaroteen

Gezond eten betekent voor mij goed voor mezelf zorgen. Net zoals regelmatige beweging, voldoende slaap en ontspanning.

Hierdoor voel ik me fit, heb geen lichamelijke klachten meer, geen energiedips meer en zit ik goed in mijn vel. Dat wil jij toch ook?

Groenten zijn de basis van een gezonde voeding. Zonder voldoende groente kun je onmogelijk een gezonde darmflora hebben. En zoals je waarschijnlijk al weleens gehoord hebt zijn gezonde darmen de basis van een sterk immuunsysteem én van je gezondheid.

De ‘Eet-meer-Groenten’ Challenge!

Nu januari bijna ten einde is en daarmee ook de goede voornemens naar de achtergrond verdwijnen, start ik met “de eet meer- groenten eten challenge”.

Waarom een ‘Eet-meer-Groenten Challenge?

Daar lees je meer over via onderstaande knop

Maar let op!

Behalve deze groenten is het wel de bedoeling dat je ook zorgt voor eiwitten ( eieren, gevogelte, vis) en vetten ( vette vis, avocado, noten, roomboter, kokosolie, olijfolie)

Want we gaan natuurlijk wél gezond eten !

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Kun je té gezond eten? Ik daag je uit!

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 4 min
0

Pin It on Pinterest

Share This