De conditie van de darmen heeft niet alleen invloed op je lichamelijke gezondheid, maar ook op je geestelijk welzijn. Hierover wordt steeds meer bekend.Wetenschappers noemen de verbinding tussen brein en hersenen ook wel de ‘hersen-darm-as’. 

Wist je dat we meer (10 x zoveel) bacteriën dan cellen in ons lichaam hebben?
De meeste bacteriën zitten in de darmen, waar ook het grootste gedeelte van het immuunsysteem zit.

Goede bacteriën zijn zeer belangrijk zijn voor de gezondheid. Bacteriën hebben pure voeding nodig en hebben weinig aan fabrieksvoeding. De bacteriën werken constant voor ons, ze zorgen voor de verwerking van vitamines, ze beschermen onze darmen, ze vormen en versterken het immuunsysteem en zorgen voor vertering van het voedsel.

Dit zijn inzichten die verkregen zijn in een groot onderzoeksproject : “The Human Microbioom Project”. Met een enorm budget van meer dan 100 miljoen dollar en meer dan tweehonderd wetenschappers werd er vijf jaar lang aan gewerkt. We kregen een eerste kijkje in het menselijk microbioom: de complete collectie van micro-organismen die op en in ons lichaam wonen plus het genetische materiaal dat zij bij zich dragen.

Je zult wel begrijpen dat dit microbioom een hele belangrijke factor ( en waarschijnlijk dé belangrijkste factor) voor je gezondheid is.

Hersen -darm as

De conditie van de darmen heeft niet alleen invloed op je lichamelijke gezondheid, maar ook op je geestelijk welzijn. Hierover wordt steeds meer bekend en wetenschappers noemen de verbinding tussen brein en hersenen ook wel de ‘hersen-darm-as’.

Dit heb je dit zelf zeker al weleens ervaren doordat je buikpijn krijgt wanneer je stress hebt, misselijk wordt van angst of vlinders in je buik hebt bij verliefdheid.

Gedrag en stemming

De darmen hebben een eigen zenuwstelsel, het enterische zenuwstelsel.  De tiende hersenzenuw, de nervus vagus, geeft aan de hersenen door hoe het gesteld is met de darmen. Bijvoorbeeld of er krampen/buikpijn is of dat er verstopping is.

Ook de bacteriën in onze darmen hebben invloed op de directe en indirecte boodschappen  aan onze hersenen. Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat bacteriën ons gedrag en stemming beïnvloeden.

Zo zijn er onderzoeken gedaan bij muizen zonder darmflora. Deze muizen reageerden gevoeliger op stress. Kregen de muizen vervolgens een gezonde darmflora, dan normaliseerde de stressreactie.

Darmaandoeningen en psychische klachten

Er zijn meerdere ziektes bekend waarbij tegelijkertijd darmklachten en psychische klachten optreden. Dit zie je vaak bij darmaandoeningen zoals de ziekte van Crohn of prikkelbare darm syndroom.

Mensen met deze aandoeningen hebben vaak ook psychische klachten zoals depressies en angstaanvallen.

Serotonine wordt voor 90% in de darmen geproduceerd

De darmbacteriën produceren allerlei soorten biologisch actieve stoffen. Sommige stoffen komen de darmwerking en vermoedelijk ook onze hersenwerking ten goede. Zo wordt Serotonine voor 90% in de darmen geproduceerd. Maar er  kunnen ook stofjes gemaakt worden waar we ons helemaal niet goed bij voelen, tot alcohol en gifstoffen aan toe. Veel stoffen blijven in de darm, maar ze kunnen ook in de bloedstroom worden opgenomen en zo ons lichaam belasten.

De darmbacteriën spelen ook een rol in de barrièrefunctie van het darmslijmvlies. Een gezond darmslijmvlies en goede darmbarrière is van groot belang om te zorgen dat o.a. afvalstoffen in de darm blijven en niet in onze bloedbaan terecht komen.

Veranderende darmflora

Onze darmflora verandert overigens van dag tot dag en zelfs van uur tot uur, afhankelijk van wat we gegeten hebben. Daar is onderzoek naar gedaan onder de Hadza die in Tanzania leven. De Hadza is een traditioneel levende stam in Tanzania  en zij zijn een belangrijke bron van informatie over hoe onze verre voorouders leefden.

Binnen 3 dagen ziet men al een enorme toename van de diversiteit van de darmflora

Het positieve nieuws uit dit onderzoek is dat men al binnen drie dagen een enorme toename in de diversiteit van de darmflora ziet. Het minder goede nieuws: zodra men terugvalt op reguliere westerse voeding, verdwijnt dit net zo snel weer.

Oervoeding

De Hadza eten vooral vlees, honing, baobabvruchten, bessen en knollen en bedrijven geen landbouw. Ook krijgen ze minder dan 5 procent van hun calorieën binnen van landbouwproducten uit de omringende gebieden. Hun voeding is seizoensgebonden en bestaat uit het eten van vlees en groente in het droge seizoen en vruchten en groenten in het natte seizoen.

Gezondere darmflora door meer oplosbare en onoplosbare vezels in plaats van brood en pasta

De darmflora kan actief beïnvloed worden en het resultaat zou snel kunnen plaatsvinden. Bijvoorbeeld door oervoeding te eten, of een aangepast mediterraan dieet met meer oplosbare en onoplosbare vezels in plaats van vooral brood en pasta. Ook het vermijden van antibiotica ( waar mogelijk) is een belangrijke strategie.

Verbetering door leefstijl

Een voedingsverandering kan alleen langdurig iets aan de darmflora verbeteren, wanneer een vast onderdeel wordt van de leefstijl.

Gezond worden doe je dus niet door af en toe alleen wat meer vezels te eten. Het microbioom in onze darmen verarmt weer direct zodra je terugvalt in oude gewoonten.

Herken jij jezelf in het bovenstaande verhaal? Heb je last van je darmen en/of psychische klachten?

Ik help je met het veranderen van je leefstijl, waardoor je darmflora verbeterd en je klachten verdwijnen.

 

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Hoe je darmen invloed hebben op hoe je je voelt.

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 4 min
0

Pin It on Pinterest

Share This