In een vorige blog heb ik geschreven over de werking en de taken van het immuunsysteem.

Een sterk immuunsysteem is onmisbaar voor een goede gezondheid.

Bij veel mensen is het immuunsysteem verzwakt óf juist overactief.

Je merkt dit bijvoorbeeld aan je darmen: je hebt obstipatie, diarree of een combinatie van beide.

Verder kun je last hebben van vermoeidheid, pijnlijke gewrichten, een slechte huid, schimmelinfecties zoals Candida, en allergieën.

Ook parodontitis ( ontstoken en/of bloedend tandvlees) is een teken van een slecht immuunsysteem.

De darmen zijn de basis voor je immuunsysteem.

Een verstoorde darmflora verzwakt het afweersysteem.

Zoals je in deel 1 over het immuunsysteem hebt kunnen lezen is een sterk, goed werkend immuunsysteem de basis voor een goede gezondheid.

In dit artikel laat ik je zien hoe je zelf voor een sterk immuunsysteem kunt zorgen:

Eet gezond

 Het wordt misschien eentonig en het lijkt een open deur, toch is je voeding de basis voor een sterk immuunsysteem.

Veel mensen denken hier pas aan als ze ziek worden. En dat is jammer.

Door dagelijks gezonde voedingskeuzes te maken kun je voorkómen dat je gezondheidsklachten krijgt.

Wanneer je dagelijks de juiste voeding eet krijgt je lichaam vitaminen, mineralen en antioxidanten binnen. Antioxidanten zijn vitaminen, mineralen en voedingsstoffen in planten die het immuunsysteem versterken.

  • Vermijd suiker! Suiker vernietigt het immuunsysteem ! Het put je mineralen- en vitaminen voorraad uit.
  • Probeer zoveel mogelijk biologisch te eten. Bestrijdingsmiddelen hebben een negatieve werking op het immuunsysteem.
  • Ook is het aan te raden om zo mogelijk glutenvrij te eten en melkproducten te vermijden. Het slijmvlies van de darmwand wordt hier namelijk door aangetast.

Groenten en fruit zijn bij uitstek voedingsmiddelen waar je lichaam wat aan heeft!

Daarom is het belangrijk om véél groenten te eten en vooral véél te variëren: eet zoveel mogelijk verschillende soorten groente.

Veel groente is méér dan de aanbevolen 250 gram/dag.

Ik probeer zelf minimaal 500 gram per dag te eten, liefst meer.

Lijkt je dat moeilijk? Maak dan eens soep, salade of een groene smoothie voor de lunch. Daar gaan veel groenten in. Als je dan ook bij de avondmaaltijd een flinke portie groente eet zit je zo aan een pond per dag.

Het is ook belangrijk om een breed assortiment aan groente te eten; denk dus verder dan bloemkool, boontjes en roerbakmixen uit de supermarkt.

Eet je bv. weleens pastinaak, bataat, venkel, spinazie, broccoli, courgetten, aubergine, witlof, prei, koolraap? Er is zoveel variatie in groente mogelijk!

Je darmflora zal er sterker van worden en daarmee ook je immuunsysteem.  

Zorg voor voldoende beweging

Beweging is belangrijk voor ons immuunsysteem.

Studies tonen aan dat matige, regelmatige lichaamsbeweging de immuuncellen beïnvloedt op een manier dat hun circulatie in de bloedbaan vlotter verloopt en hun vermogen om bacteriën te doden beter wordt.

Maar niet alle oefening zal immuunsysteem versterken.

Als je bijvoorbeeld sport met gewichten, kan dat nuttig zijn, maar niet als je te zwaar traint. Dit geldt ook voor cardiotraining.

Als je te zwaar of te hard sport geeft dat je lichaam stress waardoor er cortisol en adrenaline aangemaakt wordt. Deze hormonen ondermijnen het immuunsysteem ( hierover lees je verderop meer)

Wandelen is een prima oefening voor je immuunsysteem. Het helpt om je spieren te rekken en het bloed rond te pompen.

Het ondersteunt de bloedsomloop, die zuurstof en voedingsstoffen door je lichaam voert en het in staat stelt om afvalstoffen af te voeren

Het is het beste om je tempo matig tot stevig te houden, afhankelijk van je  conditie.

Stress verminderen

 Chronische stress kan het immuunsysteem beschadigen.

Ons lichaam is ingesteld om bij stress in actie te komen : wanneer er gevaar dreigt ( denk aan een beer die op je afkomt) moeten we snel reageren. Je maakt dan stresshormonen aan zoals cortisol en adrenaline.

Het immuunsysteem wordt dan op een laag pitje gezet, alle energie is immers nodig voor de spieren en hersenen om te kunnen vluchten of in gevecht te gaan ( met die beer voor je)

Misschien begrijp je het al : langdurige, aanhoudende stress veroorzaakt een constante aanmaak van stresshormonen en is daardoor een aanslag op je immuunsysteem.

Het is niet altijd eenvoudig om stressfactoren in je leven op te lossen.

Misschien heb je hoge hypotheeklasten, is je relatie niet goed of heb je een baan met veel stress.

Het is dan belangrijk om te kijken of je verandering kunt brengen in de omstandigheden, misschien niet direct maar wel op langere termijn.

Daarnaast kun je leren om op een andere manier om te gaan met de (stressvolle) omstandigheden.

Laat je hiervoor eventueel  begeleiden door een deskundige therapeut ( coach of psycholoog).

Het is een investering in je gezondheid én levensgeluk.

Zorg voor voldoende slaap

Tijdens de slaap hoort het immuunsysteem actief te zijn.Dit gebeurt onder invloed van het slaaphormoon Melatonine.

Melatonine wordt aangemaakt wanneer het donker wordt en zorgt ervoor dat we slaperig worden. Doordat we tegenwoordig elektrische verlichting hebben en tot laat in de avond naar beeldschermen ( t.v. , computer en smartphone) kijken wordt de aanmaak van melatonine verstoord en slapen we kort en slecht.

Hierdoor kan het immuunsysteem zijn werk niet doen.

Zet de televisie daarom uit ruim voordat je naar bed gaat.

Voor smartphone, tablet en pc zijn blauwlicht filters te downloaden. Zelf gebruik ik de app Twilight op mijn ( Android apparaten)

Voor Apple kun je F.Lux gebruiken.

Deze filters dempen het blauwe licht waardoor je eerder slaperig wordt.

Over het belang van een goed bioritme lees je meer in dit artikel

https://www.puurenbewust.nl/gezondheid/hoe-tikt-biologische-klok/

Nog wat ondersteunende tips:

  • Drink voldoende water! Je hoeft niet de hele dag door te drinken, maar drink het liefst een paar glazen water achter elkaar ( het zgn. ’bulkdrinken’).Ook kruidenthee en groene thee zijn prima.
  • Zoek contact met anderen, knuffel, huil en lach samen. Hierdoor maak je Serotonine aan, het ‘gelukshormoon’. Dit zorgt voor een hogere weerstand. Als je alleenstaand bent zou je een huisdier kunnen nemen.
  • Vermijd antibiotica! Het doodt de darmflora. Wanneer het écht nodig is om antibiotica te nemen, zoals bij een longontsteking of ziekte van Lyme, neem het dan i.c.m. een goede probiotica.
  • Koud douchen geeft je immuunsysteem een enorme boost .Wim Hof ( alias The Iceman) heeft een methode om hiermee aan de slag te gaan. Zelf ben ik het koud douchen aan het trainen, maar helemaal koud lukt me nog niet. Ik douche me koud na, wat ik al een hele overwinning vind 😉

Samenvatting

Een sterk immuunsysteem is de basis voor een goede gezondheid. Je voorkomt hiermee auto-immuunziektes ( bv psoriasis, ziekte van Crohn).

Ook  chronische (welvaarts -) ziekten als Diabetes type II, hart-en vaatziekten, Fibromyalgie en CVS lijken gerelateerd te zijn aan een slecht immuunsysteem.

Zelfs in het voorkómen van kanker is ons immuunsysteem een belangrijke factor!

De basis is een gezonde leefstijl die bestaat uit de juiste voeding, stressvermindering en de juiste beweging. 

Op deze 3 pijlers is de begeleiding gebaseerd in het 3 of 5 Stappenplan.

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Immuunsysteem deel 2: Een Sterk Immuunsysteem!

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 6 min
0

Pin It on Pinterest

Share This