We eten niet meer zoals mensen zouden moeten eten: we eten ‘voeding’ uit pakjes of zakjes, we eten te weinig groenten en eten de hele dag door.

Daarnaast bewegen we te weinig: veel mensen hebben een zittend beroep en zitten bijna de hele dag achter een beeldscherm te werken.

Ook buiten werktijd brengen we een groot deel van de tijd zittend door: televisie kijken, surfen op het internet, de krant of een boek lezen.

Er zijn steeds meer wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat deze leefstijl de oorzaak is van veel welvaartsziekten.

 

Maar hoe zit het eigenlijk met onze biologische klok? En hoe belangrijk is die voor onze gezondheid?

De biologische klok reguleert ons slaap-en waakritme. Dit ritme duurt bij de mens gemiddeld 24,5 uur. Dit noemen we een circadiaans (dagelijks) ritme.

In de avonduren worden we moe onder invloed van melatonine, een hormoon dat wordt aangemaakt wanneer het begint te schemeren.

Ongeveer twee uur na de aanmaak van dit hormoon zijn we moe.

In de ochtend wordt de productie van dit hormoon vertraagd onder invloed van daglicht. Dit verklaart ook waarom we in de winterperiode vaak langer slapen dan in de zomerperiode. De biologische klok reageert op de hoeveelheid daglicht.

Je biologische klok controleert ook overdag je bewegingen.

Om de anderhalf tot twee uur zal je lichaam de behoefte hebben aan een tempoversnelling. Daarom zul je vooral met zittend werk, de behoefte krijgen om je af en toe eens flink uit te rekken of behoefte krijgen om een kopje koffie te halen.

Let er maar eens op hoe je op een gemiddelde werkdag op bepaalde momenten deze behoefte hebt.

In de huidige tijd hebben we elektriciteit en kunnen we 24 uur per dag bezig zijn. Bovendien voorziet  onze technologie ons van een voortdurende stroom van informatie. Veel mensen kijken tot laat in de avond televisie of zijn op smartphone/tablet of computer bezig. Deze apparaten geven blauw licht waardoor je niet slaperig wordt.

Zoals je hierboven al kon lezen wordt melatonine (het slaaphormoon) aangemaakt als het donker begint te worden.

Wanneer je de hele avond in blauw licht kijkt wordt er geen melatonine aangemaakt, met als gevolg dat je niet kunt slapen….

Wakker worden gebeurt onder invloed van het hormoon cortisol.

Cortisol wordt aangemaakt wanneer het licht begint te worden en zorgt er voor dat je weer wakker wordt.

Wanneer de aanmaak van deze twee belangrijke hormonen verstoord is ontstaan er slaapproblemen.

Cortisol is ook een stress-hormoon. Wanneer je chronische stress hebt maak je voortdurend cortisol aan, óók op het moment dat je zou moeten slapen. Gevolg: je wordt rond een uur of 2 wakker en kunt niet meer slapen.

Misschien zet je op zo’n moment de tv of je smartphone aan in de hoop weer slaperig te worden. Inmiddels zul je wel begrijpen dat dit juist averechts werkt door het blauwe licht en je daardoor helemaal niet meer aan een goede nachtrust toe komt.

Slaap is niet alleen belangrijk om uit te rusten. Een goede nachtrust zorgt ook dat je lichaam kan herstellen. Het immuunsysteem wordt onder invloed van melatonine actief en ruimt dan ongewenst indringers en bv kankercellen op.

(https://www.puurenbewust.nl/gezondheid/sterk-immuunsysteem-goede-gezondheid/)

Er zijn aanwijzingen dat beïnvloeding van het biologisch ritme een gunstig effect heeft op chronische aandoeningen zoals bv Reuma, Diabetes type II, CVS en Fibromyalgie.

Door het ritme van iemand met een chronische aandoening te verleggen naar vroeger of later ( slapen + ontwaken) kan er verbetering van de klachten optreden.  Of je moet vervroegen of verlaten is afhankelijk van de chronische klacht.

Dit proces wordt ondersteund met o.a. supplementen en lichttherapie.

Het is belangrijk dat dit aanpassen van het biologische ritme onder deskundige begeleiding wordt gedaan! Ga niet zomaar op eigen initiatief melatonine slikken, omdat dit ook negatieve effecten kan veroorzaken.

Wat kun je zélf doen?

Misschien heb je zelf wel moeite met inslapen en/of door slapen. Of word je ’s ochtends moe wakker en voel je je de hele dag niet fit.

Dan zijn er eenvoudige aanpassingen in je leefstijl die voor verbetering kunnen zorgen:

  1. Eet voldoende eiwitten. Uit eiwitten worden aminozuren gemaakt, waaronder L-Tryptofaan. Tryptofaan is nodig voor de aanmaak van Serotonine en hieruit wordt melatonine gemaakt. Zonder voldoende eiwitten kan je lichaam deze stoffen niet aanmaken.
  1. Eet niet meer na de avondmaaltijd. Hiermee geef je je organen, zoals de pancreas en darmen, rust en tijd om te herstellen.    Dit heeft ook weer een gunstig effect op de aanmaak van melatonine.
  1. Kijk niet tot ’s avonds laat televisie en dim de verlichting, zodat je lichaam het seintje krijgt dat er Melatonine aangemaakt moet worden. Als je ’s avonds veel doet op je tablet of smartphone kun je een blauwlicht filter installeren. Zelf heb ik hiervoor de ‘Twilight’ app geïnstalleerd op mijn Android apparaten. Ook voor Apple zijn er speciale apps ( F.Lux ) die het blauwe licht filteren.
  1. Ga niet ’s avonds kort voor het slapen, intensief sporten. Je lichaam maakt dan stresshormonen ( cortisol) aan, waardoor je niet kunt slapen. Sport liever in de ochtend, het liefst vóór de eerste maaltijd.
  1. Wanneer je last hebt van langdurige, chronische stress is het belangrijk om daar een oplossing voor te vinden. Dit is niet altijd eenvoudig en professionele begeleiding kan nodig zijn. Je kunt zelf proberen te ontspannen door meditatie of yoga.Ga hiervoor eventueel op les.                                                                                                         .

Er zijn bij een verstoorde biologische klok en de daarbij horende slaap – en gezondheidsproblemen goede resultaten te bereiken met de juiste voeding, beweging en stressvermindering. Er is meer mogelijk dan je misschien denkt!

 

 

 

 

 

 

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Hoe tikt jouw biologische klok?

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 4 min
0

Pin It on Pinterest

Share This