Gezonde keuzes maken in de supermarkt, hoe doe je dat?Boodschappen doen als je gezond wilt eten betekent dat je etiketten zult moeten lezen. Maar waar let je dan op? Hoe weet je wat je zou moeten vermijden?

Etiketten lezen kan je helpen bij het maken van gezonde keuzes. Toch is het een hele kunst om te ontcijferen wat er op een etiket staat.

Daar ga ik je in dit artikel bij helpen. Zodat jij straks bewuste keuzes kunt maken in de supermarkt.

Er staan 2 soorten informatie op het etiket:

Ingrediënten/ Samenstelling en Voedingswaarden.

Veel mensen kijken alleen naar de voedingswaarden: hoeveel calorieën zitten er bijvoorbeeld in?

Zelf kijk ik vooral naar de ingrediënten.  .

De hoeveelheid calorieën zegt niet over de voedingswaarde

Hoeveel calorieën of vetten ergens in zitten, zegt niet alles of iets wel gezond is.

Cup a Soup bijvoorbeeld bevat maar weinig calorieën. Het zit wel bomvol toevoegingen die weinig met soep te maken hebben. Hier wordt jouw lijf niet blij van.
Daarom is het beter om naar de ingrediënten te kijken. Al vergt dat wel enige studie  😒
Lees dus vlug verder om er meer over te leren ▶▶

Volgorde ingrediënten.

Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat het ingrediënt dat het eerste genoemd wordt het hoofdbestanddeel is.

Staat er dus als eerste bijvoorbeeld ‘glucosestroop’ dan weet je dat daar het meeste van in zit ( wat glucosestroop is leg ik verderop nog uit). Hoe verder in het rijtje een ingrediënt staat, hoe minder ervan in het product zit.

Hierboven zie je een voorbeeld: aardappelzetmeel is het hoofdbestanddeel, dan volgt palmvet.
Nu weet je dus wat de belangrijkste ingrediënten zijn. Maar wát is dan glucosefructosestroop of MonoSodiumGlutamaat?Is geconcentreerd appelsap onschuldig en wat zijn ‘natuurlijke aroma’s’?

Slimme fabrikanten

De levensmiddelenindustrie weet dat de consument steeds kritischer wordt.

Daarom hebben ze allerlei trucs om ons als consument te misleiden.
Zo worden suikers in allerlei verschillende vormen toegevoegd en benoemd, waardoor het lijkt of er niet veel van in zit.
Ik zie veel mensen die denken dat ze geen suikers eten, maar ongemerkt heel veel verborgen suiker binnen krijgen.

Suiker, also known as…..

Glucosestroop, fructosestroop, sacharose, sucrose, invertsuiker, agavenectar, geconcentreerd appelsap, moutextract, dextrose, magere melkpoeder, tarwe-glucosestroop, vruchtensap uit concentraat, honing.

Het zijn allemaal suikers!

Fructosestroop wordt rechtstreeks opgeslagen als vet!

Glucose- en fructosestroop zijn veel zoeter dan gewone suiker én veel goedkoper. Fructosestroop is echter een veroorzaker van leververvetting en obesitas. Het wordt rechtstreeks opgeslagen als vet!

Smaakversterkers.

Heb je weleens een handje borrelnootjes of paprikachips genomen? Bleef het bij dat ene handje of bleef je er van dooreten?

De kans is groot dat je niet meer kon stoppen na dat ene handje. Dat wordt vooral veroorzaakt door de smaakversterkers. Deze stofjes zorgen ervoor dat je er méér van wilt eten.
Eén van de meest bekende en gebruikte smaakversterkers is E621 of MSG ( MonoSodiumGlutamaat) In de Chinese keuken is het bekend als Ve-tsin.

Niet alleen in nootjes of chips wordt dit gebruikt, maar in héél veel andere voedingsmiddelen zit het.

Niet onschuldig

Deze smaakversterker is zeker niet onschuldig. Er zijn aanwijzingen dat MSG kan leiden tot hoofdpijn, hartkloppingen, hoge bloeddruk, obesitas, AD(H)D, allergieën en hormonale verstoringen.

Ook deze smaakversterkers worden ‘verstopt’ door de fabrikanten. Ingrediënten als gistextract, gehydrogeneerde eiwitten, soja proteïne, gelatine of ‘kruiden en specerijen’ zijn aliassen voor E621/MSG.

Niet wanhopen

Ik kan me voorstellen dat je ervan moet zuchten…. Kun je dan helemaal niets meer eten?
Gelukkig wel 😉

Kies producten met maximaal 5 ingrediënten. Als er onuitspreekbare termen staan kun je het beter niet in je boodschappenkar leggen.

Onbewerkte, pure voeding heeft geen etiket nodig. Sausen kun je heel goed ( en eenvoudig) zelf maken. Verse groenten, een goed stuk vis, gevogelte of vlees maak je zelf lekker met kruiden. Het is misschien even wennen en omschakelen.
Maar als je eenmaal de pure smaken gewend bent, wil je niet anders meer.

Wil je een idee hebben hoe je dat doet, pure voeding bereiken? Kijk dan hier eens bij de recepten>>.

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Zo maak je gezonde keuzes in de supermarkt

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 3 min
0

Pin It on Pinterest

Share This