Elke keer weer steken nieuwe voedings- of gezondheidshypes de kop op. Hoe komt het toch dat veel mensen hier gevoelig voor zijn? Is gezond eten dan ook een hype?

Op dit moment zijn de “Green superfoods “ erg populair. Dit is een mix van allerlei groenten, fruit en soms ook spijsverteringsenzymen en probiotica. In poedervorm, in een pot of zak. 

“Moeder Natuur heeft het al uitgevonden, wij doen er alleen een zakje omheen” . Dit staat op de website van één van de aanbieders van zo’n poeder. En juist dat ‘zakje eromheen’ maakt mij achterdochtig.

Juist dat zakje er omheen maakt mij achterdochtig

Om het in een zakje te krijgen moeten de ingrediënten bewerkt worden. Heb jij weleens geprobeerd om een banaan te veranderen in poeder? Of worteltjes, bieten? Die laten zich niet zomaar verpulveren. Daarvoor zijn( industriële) bewerkingen nodig. Als het dan eenmaal in een pot of zak zit kun je er een flinke prijs voor vragen. Het is tenslotte een ‘superfood’.

Spijsverteringsenzymen, probiotica……

Mooi dat die erin zitten, toch? Hoe weet je of deze goed zijn voor jóu. Misschien hebben jouw darmen wel heel andere bacteriën ( = probiotica) nodig. Hoe weet je of je extra enzymen nodig hebt?

Nog een hype

Een andere hype is het selderij sap. Deze hype komt van Anthony William, die het boek ‘Medical Medium’ heeft geschreven. Hij zegt in zijn boek dat elke dag een glas selderij sap veel aandoeningen kan genezen. Wat zie je dan gebeuren op social media? Iedereen gaat aan het selderij sap.

Iedereen gaat aan het selderij sap.

Terwijl er toch wel degelijk nadelen zitten aan dagelijks grote hoeveelheden selderij (sap) ( bron).

Het is ook wel verleidelijk: neem elke dat een lepeltje green poeder. Of drink een glas selderij sap. Je krijgt het gevoel dat je ‘werkt’ aan je gezondheid. Je bent goed bezig 👍 .

En ja, je bent je bewust dat je zélf aan je gezondheid kunt werken. Het is de vraag of je daar een duur poeder voor moet kopen.

“Eten zoals de natuur het bedoeld heeft”

Dat is mijn uitgangspunt voor gezonde voeding. Geen hype, maar gewoon ‘mensen’ eten.

Geen hype, maar gewoon ‘mensen’ eten

Dat betekent (bijna) géén bewerkte voeding. Ik zeg ‘bijna geen’ omdat er wel bewerkte producten zijn die een goede toevoeging zijn. Zoals olijfolie, kokosolie of boter. Maar ook bij deze producten kun je kritisch kijken naar de manier van bewerken.

Superfoods van Moeder Natuur.

De natuur biedt ons zoveel natuurlijke ‘superfoods’! Zoals boerenkool, broccoli, avocado of gember. Maak eens een omelet met boerenkool. Of maak een spread van een avocado. Verwerk regelmatig verse gember in je maaltijd of maak er een verwarmende thee van.

Gezondheid koop je niet in een pot, pak of zak. Ook niet als het ‘superfood’ heet.

Gezond eten doe je door voldoende groenten ( 300-500 gram/dag) te eten. En door veel te variëren. Probeer om niet elke dag dezelfde groente of fruit te eten. Variatie is net zo belangrijk als hoeveelheid. Door te variëren krijg je alle voedingsstoffen binnen.Vind je variëren moeilijk? Hou voor jezelf aan dat je een voedingsmiddel niet vaker dan 1 x per 3 dagen eet. Hiermee voorkom je ook voedselovergevoeligheden.

Dus:

  • Eet onbewerkt.
  • Bereid alles zelf.
  • Eet gevarieerd.

 

Dan werk je aan een gezonde basis. Je lijf zal je er dankbaar voor zijn 😉

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Is gezond eten een hype?

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 5 min
0

Pin It on Pinterest