Zeekraal is typisch Zeeuws. Je ziet het steeds vaker, bij de visboer en in de supermarkt: zeekraal.

Wat is het?

Zeekraal is een plantje (géén zeewier) dat groeit op slikken en schorren in de estuaria (door getijstromen wijde riviermondingen) langs de kust, maar ook in zilte gebieden in het binnenland.

Super gezond!

Zeekraal bevat veel mineralen en vooral veel calcium. Verder zit er o.a. natrium, kalium, magnesium, fosfor, ijzer, koper en zink in. Vaak wordt er gedacht dat er ook veel jodium in zit, wat niet zo is. Dit komt omdat zeekraal niet in de zee groeit zoals zeewier of algen, maar op zilte grond.

Hoe eet je het?

Zeekraal bereiden is super eenvoudig. Breek eventuele verhoute of verharde delen aan de onderkant van de stengels af en spoel het even kort af onder de kraan. Om de al te zoute smaak uit zeekraal te halen is het verstandig deze even kort te koken of te stomen. Enkele minuten, zonder zout, is voldoende. Je kunt het ook kort (roer-) bakken. Dit laatste doe ik zelf meestal, lekker met een gefruit uitje en een teentje knoflook.

Ik hou van variatie, dus ging ik op zoek naar een recept voor een salade met zeekraal.

De keuze viel op een combinatie met venkel, rucola en bosui. Wij aten de salade met een stukje gebakken kabeljauwfilet, maar het zal ook zeker lekker smaken i.c.m. een stukje kip of zalm.

Zeekraal is Super-gezond, Super-gemakkelijk en Super- lekker; wat wil je nog meer?

Wat heb je nodig: ( voor 2 personen)

  • 100-150 gram zeekraal,
  • 1 venkelknol,
  • 2 flinke handen rucola,
  • 1 stengel bosui,
  • Handje peterselie.

Voor de dressing:

  • extra virgine olijfolie, citroensap en mosterd. 

Zo maak je het:

  • De zeekraal kort blancheren of stomen tot beetgaar
  • Afgieten en koud afspoelen.
  • De venkel flinter dun schaven ( ik deed het met de keukenmachine).
  • Meng alle groenten.
  • Maak een dressing van de olie, citroensap en mosterd en meng deze door de salade. 

 

Eet smakelijk!

 

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Frisse salade met zeekraal en venkel

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 4 min
0

Pin It on Pinterest