Kerstmis…..Wat betekenen deze dagen voor jou?

Ben je vooral bezig met wat je gaat eten? Heb je stress om alles zo goed mogelijk te doen?

De reclamecampagnes zijn in volle gang en proberen ons te verleiden om zoveel mogelijk te kopen, waardoor we veel meer eten dan goed voor ons is.

Zelf vind ik het jammer dat Kerst een ‘eetfestijn’ is geworden.
Voor mij is het vooral een periode om tot rust te komen.
Even geen werk, afstand nemen van alle dagelijkse verplichtingen. Een tijd van reflexie, van stilstaan bij waar ik mee bezig ben.

Daar hoort huiselijke warmte en sfeer bij, samen zijn met familie of vrienden. Dat mag ook zeker gepaard gaan met een uitgebreide, luxere maaltijd.
Voor mij staat daarbij voorop dat het wél puur en vers moet zijn.

Kant-en-klare Feestgerechten

Wanneer ik in de supermarkt kijk naar het aanbod van deze kant-en-klare ‘Feest gerechten’ word ik daar niet blij van.
Ze zitten vol chemische, kunstmatige toevoegingen die ervoor zorgen dat het naar méér smaakt en je er dus ook steeds meer van wilt eten.
Met als gevolg dat je té veel eet en de kans groot is, dat je je niet fit en lekker meer voelt.

De mensen die mij al langer volgen weten waarschijnlijk wel dat ik een voorstander ben van gewoon ‘Puur’ eten. Voeding zoals het bedoeld is voor mensen.

De nadelen van bewerkte voeding

Wanneer je bewerkte voeding eet, krijg je veel stofjes binnen die niet herkend worden door jouw lichaam. Daardoor worden ze niet verwerkt of afgebroken en worden ze opgeslagen.
Het is dus belangrijk om zó te eten, dat het herkend wordt door je lijf. Daarbij komt dat bijna alle bewerkte voeding één of meer soorten suikers bevat die een flinke dip veroorzaken in jouw energie niveau.
Zeker met alle feestdagen in december krijg je al gauw teveel van deze verstorende stoffen binnen. Met als resultaat dat je uiteindelijk moe, futloos en belabberd voelt. Heb je dat er voor over?

Je eet teveel waardoor je je niet lekker voelt…...

Voorkom dat je je opgeblazen, moe en uitgeput voelt

Met pure, onbewerkte voeding die je zelf bereidt met verse groenten, fruit, kruiden en specerijen voorkom je dat je je na de kerstmaaltijd uitgeput, opgeblazen en moe voelt.

Er zijn omstandigheden en situaties waarin het wat moeilijker is om volgens deze principes te eten. Bijvoorbeeld wanneer je uit eten gaat, op bezoek bent of zoals nu met de Kerstdagen.

De 80/20 regel

Een veel gebruikte regel is de 80-20 regel: je 80% van de tijd puur en onbewerkt en 20% eet je andere voeding.
Deze regel geldt niet per dag, maar gemiddeld genomen over de hele week. De kerstdagen kun je daar prima inpassen.

Sta jezelf toe om er van te genieten!

Tijdens de Kerstdagen zul je misschien wat meer snoepen en extraatjes eten.
Voel je daar niet schuldig over. Sta jezelf toe om er van te genieten!
Je kunt in ieder geval zorgen voor verse ingrediënten bij de lunch en diner.

Gratis e-Book met Tips en Recepten voor de Kerstdagen

Je kunt heel lekker en bourgondisch eten, wat ook nog eens gezond is. Veel mensen denken dat dit niet te combineren is. Daarom heb ik heb ik een e-Book gemaakt. Speciaal voor de kerstdagen.  Met 10 Tips en 10 Recepten voor een Puur&Bewust Kerstfeest.

Klik op de afbeelding om het e-book te downloaden

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Hoe je fit en energiek door de kerstdagen komt

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 3 min
0

Pin It on Pinterest

Share This