Wat is de beste manier om af te vallen? In het eerste deel hebben we de koolhydraten onder de loep genomen. In dit tweede deel kijken we naar het nut van calorieën tellen, vetarm of eiwitrijk eten.

Calorieën

Je moet ‘gewoon’ minder calorieën eten dan je verbrand, toch? Dat is jarenlang de theorie geweest. Deze theorie is achterhaald, maar toch wordt er nog altijd veel gefocust op de calorieën. Teveel eten speelt inderdaad een rol in het krijgen van overgewicht. Maar minder calorieën eten is niet altijd de beste strategie om (blijvend) gewicht te verliezen. Eén van de oorzaken hiervan is dat je metabolisme ( verbranding) gaat vertragen als je lange tijd weinig eet. Je lichaam gaat in de spaarstand, gaat minder verbranden. Ook zal het lichaam signalen af gaan geven dat je meer moet eten: je krijgt een hongergevoel en de neiging om meer te eten.

De ene calorie is de andere niet.

Zoals de ene koolhydraat niet de andere is, is dat ook bij de calorieën het geval. Het gaat er vooral om wat die calorieën doen in jouw lichaam. Zo hebben een avocado of noten, calorierijke voeding, een heel ander effect dan bijvoorbeeld ontbijtgranen of light-frisdranken. Avocado en noten bevatten voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Het gaat uiteindelijk niet om de calorieën, maar om de metabole effecten van voeding. Het gevaar van calorieën tellen is dat je gaat kiezen voor voedingsmiddelen waar weinig calorieën in zitten, maar ook weinig voedingsstoffen. Ik ken diverse mensen die ervoor kozen een dag bijna niets te eten, om ’s avonds dan chips en koek te kunnen eten. Tja, dan zit je misschien wel goed met het aantal calorieën, maar je ondermijnt je gezondheid.

Een nadenker:

Vraag je zelf eens af:  Waarom eet je eigenlijk? Om zo min mogelijk calorieën binnen te krijgen? Jezelf te vullen? Of om je lichaam te voeden? Helaas wordt er nog door veel voedingsconsulenten/diëtiste vastgehouden aan calorie beperkt eten. Hiermee is de kans groot dat je op den duur te weinig voedingsstoffen binnen gaat krijgen. Met als gevolg dat je het dieet niet vol kunt houden, het opgeeft en weer in je oude eetgewoonten vervalt.

Vetten

Een hoge inname van vetten heeft op zich weinig effect op het gewicht. Er is wel verschil tussen de verschillende soorten vetten. Met name tussen dierlijke en plantaardige vetten (bron) De plantaardige vetten ( bv vlaszaadolie of olijfolie) hebben een ander effect op het metabolisme dan dierlijke vetten ( zoals bv spekvet).

Omega 3 vetzuren

Vooral omega 3 vetzuren zijn belangrijk om overgewicht en de gevolgen hiervan te voorkomen of te behandelen. De balans tussen omega-6 en omega-3 vetzuren speelt hierin een grote rol. Teveel omega-6 in verhouding tot omega-3 verhoogt de opstapeling van vet met als gevolg overgewicht en laaggradige ontstekingen. Omega-3 vetzuren hebben juist een positief effect op vetverbranding en verlagen de kans op insulineresistentie en hart-en vaatziekten.  Meer informatie over het belang van voldoende vetten lees je in de blog ‘Vet Gezond’

Eiwitten

Eiwitten zijn nodig voor de opbouw en het herstel van alle cellen, hormonen, enzymen en afweerstoffen. Hoeveel eiwitten je nodig hebt is voor iedereen verschillend. Het gemiddelde is ongeveer 1,2 gram eiwit/kg lichaamsgewicht. Mensen die veel sporten of herstellen van een ziekte hebben meer eiwitten nodig. Ook als je zwanger bent is dit het geval. Dierlijke eiwitten zitten in o.a. vlees, vis, gevogelte, eieren en zuivel. Wanneer deze niet biologisch zijn is het niet zo’n goede bron. Vee en kippen die gevoerd worden met soja en mais bevatten meer omega 6-vetzuren dan omega 3. Omega 6-vetzuren bevorderen ontstekingen in je lichaam. Daarnaast zijn dierlijke eiwitten verzurend. Je lichaam zal de zuurgraad proberen te herstellen door calcium te onttrekken aan je botten en tanden….. Je snapt al dat dit de kans op botontkalking vergroot. Plantaardige eiwitten zijn wat dat betreft beter. Deze eiwitten zitten bijvoorbeeld in peulvruchten, noten, zaden, boekweit, quinoa en haver. Het voordeel van deze plantaardige eiwitten is dat ook vol met vezels en mineralen zitten, die niet in de dierlijke eiwitten voorkomen.

Verschillend effect of het lichaamsgewicht.

Als je het effect van dierlijke en plantaardige eiwitten op het gewicht vergelijkt, zie je dat veel dierlijke eiwitten gelinkt is aan een hoger gewicht. Het eten van plantaardige eiwitten wordt juist in verband gebracht met een lager gewicht ( bron: PlaceboNocebo, jaargang 7, nummer 36) Op zich zijn vlees, vis en zuivel niet dikmakend of ongezond. Mensen die veel vlees eten, eten minder vaak groenten, noten en fruit. Moet je dan vegetariër worden en alle dierlijke voeding laten staan? Dat hoeft niet,maar het is wel beter om te variëren en wat vaker voor plantaardige eiwitten te kiezen. Wat betreft het verzurende effect wat ik hierboven noemde, is het raadzaam om ervoor te zorgen dat je bij de dierlijke eiwitten voldoende groenten eet. Groenten zijn alkalisch, wat betekent dat het de zuurgraad in balans houdt.

Conclusie

Bij alle pogingen om gewicht te verliezen gaan we nogal eens voorbij aan het allerbelangrijkste punt: ons lichaam heeft voedingsstoffen nodig.  Mineralen, vitamines, vetten, eiwitten en vezels. Zonder deze nutriënten ontstaan er tekorten en schade aan organen en cellen. In eerste instantie merk je hier niet veel van. Je valt lekker af en je bent tevreden. Op den duur beginnen er klachten te ontstaan. Je valt niet meer af, hebt het altijd koud, je krijgt darmproblemen, enzovoort.

Om af te vallen moet je eerst gezond worden….

Denk je ‘als ik afval word ik ook gezonder’? Het tegenovergestelde is waar: als je gezond wordt, ga je ook afvallen. Overgewicht is een teken dat je lichaam uit balans is. Het herstellen van die balans is de beste weg naar blijvend gewichtsverlies.  

Wil jij een gezond lichaam, zodat je op een natuurlijke manier gewicht verliest?

 Bekijk dan via onderstaande knop wat de mogelijkheden zijn

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Calorieën tellen of toch maar vetarm eten?

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 4 min
0

Pin It on Pinterest

Share This