Wondermiddeltjes met hele bijzondere gezondheidseffecten…..Zou het echt werken? Social media worden overspoeld met allerlei goedbedoelde, ‘gezonde’ adviezen.

Zoals de gezondheidseffecten van macadamia, superfoods, het drinken van vers citroensap in de ochtend of waarom ananas zo gezond is. Je kunt het niet zo gek verzinnen of er is voor alles wel een voedingsmiddel of drankje waardoor je gezond en lang zult leven.

Zoals je wel zult weten, geloof ik zeker in de kracht van voeding, kruiden en andere stoffen uit de natuur. Zelf begin ik de dag altijd met een glas ‘sole’ van Keltisch zeezout en slik ook elke dag een paar vitaminen. Toch is dat niet de basis van mijn energie en fitheid.

Waar ik echter niet in geloof is dat één voedingsstofje of kruid jou gezond kan maken.

Stel nou eens dat jij je dag begint met dat versgeperste citroensap. Daarna eet je een paar boterhammen met jam, onderweg naar je werk. Op je werk drink je koffie met melk, lekker koekje er bij.

Jouw lunch bestaat uit meegenomen brood met een lekkere kroket uit de bedrijfskantine er bij. Tussendoor eet je nog een appeltje en dan zit de werkdag er op.

Thuis aangekomen ben je moe en maak je gemakkelijke maaltijd van pasta met gehakt, wat voorgesneden groenten en een potje saus. De avond vul je met t.v. kijken en een zak chips op schoot, omdat je nog wat trek hebt.

Het is misschien een beetje overtrokken, maar voor veel mensen ziet een doorsnee dag er wel ongeveer zo uit.

Zou het verse citroensap dan nog helpen tegen verzuring? Word je dan fitter door het dagelijks slikken van een multivitamine? Ik denk het niet….

De basis van een gezond en fit lichaam is altijd éérst je voeding.

Zolang je dagelijks veel granen, bewerkte koolhydraten en kant-en-klaar producten eet zullen deze wondermiddeltjes je niet gezonder maken. Mijn advies is daarom om te beginnen met je voedingspatroon aan te passen. Daar is geen standaard advies voor, omdat iedereen verschillend is en anders op voeding reageert. Het dus belangrijk dat je uitzoekt wát het beste bij jou past.

Hoe zou een eenvoudig dagmenu er uit kunnen zien? Een voorbeeld:

Ontbijt: havermout met vers fruit

Lunch:   omelet ‘wrap’ gevuld met sla, tomaatjes, geitenkaas of wat je maar lekker vindt (ook gemakkelijk om mee te nemen!)

Diner: roerbakschotel met een oosters tintje eventueel kun je wat garnalen mee bakken. Ook lekker met een kippenpootje of drumstick er bij.

Wil je nog iets tussendoor eten? Kies dan voor wat ongebrande noten, komkommer, reepjes paprika of een gekookt eitje.

Met gezonde, pure voeding zullen veel mensen zich al veel fitter gaan voelen.

Wanneer er dan toch nog klachten blijven bestaan kun je kijken of er als aanvulling supplementen nodig zijn. Dit kun je het beste onder begeleiding van een deskundige doen, die kan uitzoeken welke tekorten jij mogelijk hebt.

Praktijk Puur&Bewust kan je hierbij helpen. We bekijken je voeding en je klachten en eventueel met aanvullend laboratoriumonderzoek, kijken we wat er nodig is om je gezondheid te optimaliseren.

Ps. Begin jij je dag met vers geperst citroensap? Of gebruik je vitaminen? Goed zo, je bent bewust bezig met je gezondheid!

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Wondermiddeltjes, werken ze voor jou?

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 2 min
0

Pin It on Pinterest

Share This