Voeding heeft invloed op hoe je je voelt. Ons lichaam heeft voedingsstoffen nodig om alle belangrijke lichaamsfuncties en processen uit te kunnen voeren. Neem bijvoorbeeld  eiwitten: uit eiwitten worden aminozuren gemaakt, die weer belangrijk zijn voor de aanmaak van hormonen.

Wanneer er een tekort aan deze belangrijke voedingsstoffen ontstaat, gaat je lichaam ‘haperen’: je zit niet meer lekker in je vel en krijgt lichamelijke klachten.

In de twee voorgaande artikelen over de juiste mindset heb ik het vooral gehad over de invloed van overtuigingen en emotionele omstandigheden op je eetgedrag. Maar wist je dat wát je eet ook je eetgedrag en je keuzes voor bepaalde voedingsmiddelen bepaalt?

Een voorbeeld:

Je darmflora

Wanneer je altijd veel snelle koolhydraten ( suikers) eet zal je darmflora daar op aangepast zijn. Je hebt dan relatief veel bacteriën in je darm die op suiker leven. Wat denk je dat er gebeurd als je stopt met suikers eten? Die bacteriën gaan ‘schreeuwen’ om suiker en veroorzaken bij jou de behoefte aan snelle koolhydraten.

Dit voorbeeld laat zien hoe belangrijk een gezonde darmflora is, met een goede balans in bacteriën. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat er een relatie is tussen de conditie van de darmen en de hersenen.

Zo produceren de darmen 95% van de serotonine in het lichaam, is er een direct verband tussen stress en darmfunctie en heeft maar liefst 35% van de mensen metPDS ( prikkelbare darm syndroom) last van depressie en angststoornissen. Het functioneren van de darm is niet los te zien van de hersenfunctie. ( bron)

Serotonine

Een belangrijk signaalstofje in de darmen is serotonine. 95% van de serotonine bevindt zich in de darmen. Waarschijnlijk weet je wel dat serotonine, een neurotransmitter, een ‘feel good’ hormoon is. Een tekort kan o.a  een depressie of slaapproblemen veroorzaken. Het is dus begrijpelijk dat ongezonde darmen kunnen leiden tot emotie-eten.

Een actief immuunsysteem ‘vreet’ energie

Maar er zijn meer factoren die hier een rol in spelen. Bij laaggradige ontstekingen in je lichaam is je immuunsysteem actief en een actief immuunsysteem ‘vreet’ energie. Letterlijk, want het immuunsysteem zorgt ervoor dat de energie niet naar je spieren of hersenen gaat en zo helemaal beschikbaar wordt voor het immuun systeem. Je wordt moe, bent niet vooruit te branden en je hersenen vragen om energie: je gaat eten om je beter te voelen.

Meestal kies je dan voor suiker- of koolhydraatrijke voeding die weer schadelijk is voor je darmen en ja hoor, je zit weer in de bekende vicieuze cirkel….

Ook insulineresistentie zal ervoor zorgen dat je de hele dag door wilt eten ( hierover zal ik binnenkort meer vertellen)

De kip of het ei? 

Ik vraag me vaak af, wat was er eerder de kip of het ei:  Ben je emotioneel instabiel omdat je verkeerd eet of eet je verkeerd omdat je emotioneel instabiel bent? Snap je wat ik bedoel?

Zoals ik in mijn eerste blog vertelde kwam voor mij het keerpunt in emotie-eten, toen ik de onderliggende reden van mijn eetgedrag leerde kennen. Door dit inzicht ging ik anders eten, gaf ik niet meer toe aan mijn drang naar troostvoeding. En troostvoeding bestaat meestal niet uit gezonde groente of fruit, maar is toch vaak zoet en ongezond. Mijn voeding werd dus gezonder, waardoor ook mijn lichaam kon herstellen. En ik dus minder behoefte kreeg aan de ongezonde ‘vulling’ ….. Zie je het verband?

De cirkel doorbreken.

Begint anders eten wel met anders denken? Zoals je gelezen hebt worden je hersenen ( en dus je denken) beïnvloed door wat je eet. Hoe kun je nou uit die vicieuze cirkel stappen?

Een paar tips:
  1. Begin met het eten van pure, onbewerkte voeding zoals groenten, fruit, noten, onbewerkte kip, vis en vlees, eieren
  2. Vermijd kant-en-klaar maaltijden, snacks, fastfood, pakjes en zakjes. In deze producten zit veel suiker, verkeerde vetten en andere (chemische) toevoegingen.
  3. Zorg voor een balans in macronutriënten: een voldoende eiwitten, vetten en koolhydraten. Hou een gemiddelde aan van 1/3 eiwitten, 1/3 vetten en 1/3 ( ongeraffineerde) koolhydraten
  4. Eet gevarieerd: varieer zoveel mogelijk met groenten en fruit. Er is meer dan een zakje Italiaanse roerbakgroenten ?: broccoli, bloemkool, courgette, pastinaak, zoete aardappel, koolsoorten, sla, knolselderij, verse kruiden, enzovoort.
  5. Luister naar je lichaam! Leer om te herkennen wat je nodig hebt: is dat misschien troost, rust, ontspanning, slaap? Geef jezelf wat je echt nodig hebt, in plaats van het gevoel te onderdrukken met ‘vulling’
  6. Eet alleen wanneer je echte (maag-) honger hebt.
  7. Accepteer jezelf en ben niet te streng voor jezelf. Elke verandering gaat gepaard met ups en downs.

Samenvatting

In de voorgaande blogs hebben we gezien dat je mindset een belangrijke factor is om je voedingspatroon te veranderen.

Voeding heeft invloed op de hoe je je voelt

In dit artikel heb ik je laten zien dat het soort voeding invloed heeft op hoe je je voelt én op de keuzes die je maakt in wát je eet. Er zijn lichamelijke factoren die invloed hebben op jouw eetgedrag, zoals een verstoorde darmflora of een actief immuunsysteem.

Ik hoop  dat deze 3 artikelen over mindset, emotie-eten en de invloed van je voeding je inzicht hebben gegeven in factoren die het moeilijk maken om vast te houden aan een gezonder voedingsgewoonte. Het doorbreken van deze cirkel kan een hele uitdaging zijn.

Kom je er zelf niet uit? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek ( eventueel via Skype) waarin we kunnen bespreken wat ik voor jou kan betekenen.

 

 

 

 

 

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

De kip of het ei, of waarom je steeds opgeeft

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 4 min
0

Pin It on Pinterest

Share This