Ons leven bestaat uit verschillende fases. Ook de overgang is zo’n fase. Een levensfase is een specifieke periode in het leven. In elke periode vinden er veranderingen plaats.

Dit kunnen zowel lichamelijke, geestelijke als sociale veranderingen zijn. De meeste veranderingen vinden niet van de een op de andere dag plaats, dit gaat geleidelijk.

Grofweg kun je de verschillende levensfases als volgt indelen:

  • Kindertijd ( baby-peuter-kleuter-schoolkind)- geboorte tot 12 jaar
  • Pubertijd / adolescentie – 12 tot 18 jaar
  • Vroege volwassenheid – 18 tot 35 jaar
  • Middelbare volwassenheid – 35 tot 55/65 jaar
  • Late volwassenheid – 55/65 jaar tot de dood

Elke levensfase heeft zijn eigen, kenmerkende veranderingen. Bij al deze veranderingen zijn veel lichaamsprocessen betrokken.
De baby/kindertijd staat in het teken van leren zitten, lopen, spelen, lezen, rekenen.In de puberteit beginnen de voortplantingsorganen te functioneren en komen de secundaire geslachtskenmerken tot ontwikkeling.De adolescentie is de overgang tussen jeugd en volwassenheid. Een adolescent probeert zijn kindertijd achter zich te laten leert omgaan met regels afspraken en conflicten en is vooral bezig met zelfstandig worden. Als vroege volwassene ben je zelfstandig. In deze levensfase wordt alles wat serieuzer en ben je bezig met werk, liefde en een eigen bestaan op te bouwen. Ook met vragen zoals wel of niet trouwen en wel of geen kinderen krijgen. De middelbare volwassenheid wordt vaak gekenmerkt door het evalueren van de beslissingen die in de jonge volwassenheid zijn genomen. Het gaat om keuzes op het gebied van relaties, werk en het leven in het algemeen.

De late volwassenheid is de periode waarnaar de werkende volwassene vaak naar heeft uitgekeken: genieten van vrijheid en van ongedwongenheid. De druk is eraf, werk kan hobby worden en permanent opvoeden maakt plaats voor af en toe een taak als grootouder. Het is ook de fase waarin beperkingen op kunnen treden: t.a.v. gezondheid, lichamelijke of geestelijke conditie, financiën of dag invulling.

Elke levensfase wordt aangestuurd door hormonen.

Zo maakt de hypofyse in de kindertijd groeihormoon aan, wat er voor zorgt dat de botten in de kinderjaren langer worden.
n de puberteit regelt de hypofyse de afgifte van eiwitten (luteïniserend hormoon (LH) en het follikel stimulerend hormoon (FSH)) die geslachtsorganen ertoe aanzetten geslachtshormonen te produceren. Geslachtshormonen veroorzaken de groeispurt in de puberteit.

De overgang is een specifieke fase in het leven van vrouwen. Deze fase begint al tussen de 35 en 40 jaar ( de middelbare volwassenheid).

Zoals ik hierboven al omschreef staat deze fase in het teken van evalueren van eerdere keuzes en ontwikkelingen
Voor veel vrouwen betekent deze fase dat de kinderen langzaamaan minder zorg nodig hebben. Er komt weer meer ruimte én behoefte voor persoonlijke interesses en ontwikkeling. Je beseft dat je de afgelopen jaren vooral met en voor je kinderen geleefd hebt en dat het nu tijd is om te bezinnen hoe je verder gaat.
Dit kan nogal verwarrend en verontrustend zijn. Wie ben je eigenlijk? Wat wil je met je verdere leven?

Ook op hormonaal gebied verandert er dan het een en ander.

Een van de veranderingen hierin is de afname van oestrogenen én van progesteron. Deze hormonen hebben een belangrijke functie in de aanmaak van stoffen als serotonine en endorfines, de zogenaamde ‘feel good’ stofjes.
Je begrijpt al dat dit dan ook van invloed kan zijn op hoe jij je voelt. Deze hormonale verandering i.c.m. de veranderende (gezins–)omstandigheden kunnen je leven behoorlijk op zijn kop zetten.

Vicieuze cirkel

Daarbij komt dat de moderne vrouw daarbij ook nog een drukke baan heeft en mogelijk ook de zorg op zich neemt voor de ouder wordende ouders. Dit zorgt voor extra stress, wat weer zijn weerslag heeft op de hormoonbalans. En zo zit je, voordat je het weet, in een vicieuze cirkel.

Nu zul je denken ‘help, kan ik hier nog wel iets aan doen’?
En gelukkig is het antwoord: JA! Je hebt daar meer invloed op dan je misschien denkt.

Stress verminderen
We hebben niet alleen stress van een drukke agenda. Ook verkeerde voeding geeft stress aan ons lichaam en onze geest. Door te zorgen voor de juiste voeding begin je met het verminderen van stress.
Maar wat doe je aan stress die veroorzaakt wordt door werkdruk of financiële problemen? Het lijkt een open deur, maar dan is het belangrijk om eens goed te kijken of je hier verandering in kunt brengen. Maak je wel de juiste keuzes, bescherm je jouw grenzen voldoende? Soms kan het nodig zijn om hier professionele hulp/therapie voor te zoeken.
Een goede manier om minder stress te ervaren is meditatie en mindfulness. Je leert hiermee om je gedachten los te maken en bewust in het nu te leven. Er is niets zweverigs aan, het zet je juist met beide benen op de grond.

Je hormonen in balans
Voor een gezonde hormoonbalans zijn voeding, vermindering van stress, beweging en voldoende slaap belangrijk. Je kunt nog zó gezond eten, als de andere factoren niet kloppen zul je hormonale klachten blijven houden.
In mijn E-book geef ik tips en recepten waarmee je zélf je hormoonbalans kunt verbeteren. Je kunt het hier gratis downloaden.

De overgang is dus een onderdeel van een natuurlijke levensfase. Een levensfase die net als de puberteit en zwangerschap beïnvloed wordt door emotionele, lichamelijke en hormonale veranderingen.

Dit kan gepaard gaan met heftige ups en downs. Door dit te begrijpen én te accepteren kunnen je klachten en ongemakken verminderen of overgaan. Dat dit niet altijd gemakkelijk is weet ik maar al te goed uit eigen ervaring. Ik weet hierdoor ook dat er een weg is die je uit deze moeilijke fase kan leiden.

Het is daarom mijn missie om vrouwen in de overgang te begeleiden naar balans in deze levensfase.

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

De overgang, een levensfase

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 4 min
0

Pin It on Pinterest

Share This