Anders eten begint met anders denken.De eerste stap in het veranderen van je voedingspatroon is dan ook het herkennen van je eetgedrag. Als je eet zonder (maag) honger te hebben dan eet je misschien om bepaalde gevoelens te onderdrukken.

Om je verdriet niet te voelen, je eenzaamheid te verdringen of om je stress of vermoeidheid te verdoezelen. Ben je dom om je emoties weg te eten? Helemaal niet! Eigenlijk doe je niets anders dan jezelf beschermen.

Een roker rookt een laagje asfalt over zijn of haar emoties. Een alcoholist drinkt om zijn gevoel te verdoven en een eter eet – Patty Harpenau-

Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer: er is iets dat je niet wilt voelen en uit zelfbescherming kies je voor het opbouwen van een defensieve laag.

Waarom eten we eigenlijk?

Fysiologische (maag)honger

We eten omdat we brandstof, energie nodig hebben. Om te leven hebben we voedingsstoffen nodig, zodat al onze lichaamsfuncties zijn werk kunnen doen. Het signaal dat aangeeft dat het tijd is om te eten noemen we honger: je maag knort en het is blijkbaar tijd om iets te eten. Je weet dat gezonde voeding belangrijk is voor je welzijn, dus eet je iets dat je lichaam voedt. Je eet net zoveel als je nodig hebt en tot je je voldaan voelt. Klaar. Verder ben je niet met eten of honger bezig, het beheerst je leven niet.

Emotionele honger

Je pikt een signaal op dat je interpreteert als’ honger’. Je eet wat, maar voelt geen bevrediging. Het lijkt zelfs of de ‘honger’ erger wordt. Je eet door, zoekt naar iets anders. Zoet of zout, het maakt niet uit. Je bent op zoek naar iets dat het lege gevoel dat je ervaart zou kunnen vullen. Een ongecontroleerde eetbui kan het gevolg zijn. De kans is groot dat je eindigt met een flinke hoofdpijn of dat je je , letterlijk en figuurlijk, misselijk voelt.

De kans is groot dat je na zo’n eetbui boos wordt op jezelf; het ging net zo goed met je gezonde leefstijl en nu heb je alles weer verpest. Je spreekt jezelf bestraffend toe en neemt je voor: ‘morgen begin ik opnieuw’.

Het (h)erkennen van de soort honger is belangrijk!

Je ziet dat het verschil tussen echte, fysiologische, honger en emotionele honger groot is. Daarom is het (h)erkennen van de soort honger heel belangrijk.

De valkuil van een dieet

De meeste vrouwen hebben we eens een of meerdere diëten gevolgd, met niet altijd het gewenste, blijvende resultaat. Ben je een mislukkeling als een dieet gefaald heeft? Nee! Eigenlijk ben je eerder een slachtoffer te noemen van reclamemakers en voedingsproducenten.

Het effect van een (afslank) dieet is dat het je hele stofwisseling verstoort. Zodra je op dieet gaat ( meestal is dit een caloriebeperkt dieet) vertraagt je stofwisseling en zal je lichaam zich aanpassen aan de ontstane situatie.

Je voelt je minder fit en wordt emotioneel instabieler

Je gaat je minder fit voelen, wordt emotioneel instabieler en na een aantal weken is de kans groot dat je je overgeeft aan je emotionele honger, zoals hierboven omschreven.

Eten is emotie

Alles wat we eten heeft ook te maken met gezelligheid, warmte, liefde, aandacht.

Vaak leren we in onze kinderjaren deze effecten van voeding al: je bent gevallen en je moeder doet ‘een snoepje op je zere knie’ om het te verzachten. Als je niet huilt bij de tandarts krijg je straks een ijsje… Taart om te vieren dat je geslaagd bent… Bij veel ( emotionele) gebeurtenissen heeft eten een betekenis.

Dus is het niet zo gek dat je naar eten grijpt wanneer je emoties ervaart. Om dit te doorbreken zul je je bewust moeten worden van deze momenten. Waarom eet je en wat heb je eigenlijk écht nodig? Daar is best moed voor nodig. Het is namelijk niet altijd eenvoudig om je gevoelens onder ogen te zien. Het kan confronterend en pijnlijk zijn.

Herken je jezelf hierin? Heb je al vaak een begin gemaakt met een gezondere leefstijl, maar loop je steeds weer vast? Kun je maar niet van de snacks, koek en snoep afblijven? Met het 5 Stappenplan help ik je hierbij! In dit traject leer je welke onderliggende emoties jou beïnvloeden in je eetgedrag en begeleid ik je om hier anders mee om te gaan. Inzicht en (h)erkennen is de eerste stap naar een gezonde leefstijl.

Afspraak 5 Stappenplan

Ook jij kunt je gezondheid in eigen hand nemen!
Maak een nu afspraak!

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

Anders eten begint met anders denken

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 3 min
0

Pin It on Pinterest

Share This