Water, er zijn mensen die het nooit drinken…. Als ik vraag naar wat en hoeveel iemand drinkt, is het antwoord nogal eens dat er voornamelijk koffie of thee gedronken wordt aangevuld met een glas bier, wijn of frisdrank. Deze mensen drinken zelden of nooit een glas water.

Ons lichaam bestaat gemiddeld  voor 60-70% uit water.

Dit is ook wel logisch als je weet dat voor veel lichaamsfuncties water nodig is.

Opname van voedingsstoffen

Zo heb je vocht nodig voor de verspreiding van voedingsstoffen en zuurstof door je lichaam: alle voedingsstoffen die je eet en de zuurstof die je inademt worden opgenomen in je bloed. Dit bloed wordt door het hart rondgepompt zodat via het bloed de voedingsstoffen en de zuurstof getransporteerd worden. Bloed bestaat voor 92% uit water. Om je bloed goed vloeibaar te houden heb je dus voldoende water nodig.

Soepele gewrichten

Ook voor soepele gewrichten is voldoende water belangrijk. Gewrichten zijn complex, ze hebben het nodige onderhoud nodig. Het kraakbeen in de gewrichten werkt als een soort spons: bij iedere beweging zuigt het zich vol met vocht (water). Er is dus water nodig om de gewrichten  te ‘smeren’ en van voedingsstoffen te voorzien.

Lichaamstemperatuur

Verder is water nodig om de lichaamstemperatuur te reguleren. Bij warm weer of intensief sporten ga je transpireren; een reactie van het lichaam om oververhitting te voorkomen. Om te kunnen transpireren is water nodig en bij veel transpireren is het dan ook belangrijk om water te drinken.

Goede nierfunctie

Wanneer je te weinig drinkt moeten de nieren moeten veel harder werken om afvalstoffen uit te scheiden en kunnen daardoor beschadigd raken. Elke cel in het lichaam heeft water nodig om goed te functioneren, dus onvoldoende inname van water kan leiden tot disfunctie en ziekte. Vermoeidheid en hoofdpijn zijn veel voorkomende gevolgen van het drinken van te weinig water.

Maar ik drink toch koffie….

Koffie en thee ( behalve kruidenthee) onttrekken juist vocht, ze zorgen voor uitdroging. Frisdrank bevat erg veel suiker. Bier en andere alcoholische dranken bevatten alcohol en deze hebben ook als effect dat dit je uitdroogt. Vandaar ook dat je, na te veel alcohol drinken, de volgende dag met hoofdpijn opstaat.

Levensbelang

Voldoende water drinken is dus van levensbelang, maar hoeveel moet je nou drinken? Gemiddeld is zo’n 1,5 liter water per dag voldoende. Je hoeft echt niet de hele dag door te drinken, dit raad ik zelfs af: elke keer dat je drinkt komt het immuunsysteem in actie om te controleren of het water wel in orde is. En zoals ik al in een eerdere blog geschreven heb, is het niet goed als het immuunsysteem de hele dag actief moet zijn.

Mijn advies is dan ook om vóór elke maaltijd 2 flinke glazen water te drinken.

Bij 3 maaltijden per dag krijg je dan wel 1,5 liter binnen.

Zorg er daarbij wél voor dat je ook voldoende mineralen binnen krijgt. Wanneer je meer water gaat drinken, ga je meer plassen en daarmee verlies je ook mineralen.

Dit is ook het geval bij heftig transpireren. Je hebt vast weleens gemerkt dat je huid zout smaakt na veel zweten, een teken dat je zouten/mineralen uitgescheiden hebt. Bij een tekort aan mineralen zal je lichaam vocht vast gaan houden, om zo de concentratie van zouten en mineralen op peil te houden. Dit kun je merken aan het krijgen dikke voeten of enkels.

Keltisch zeezout

Keltisch zeezout is ongeraffineerd zout wat in Guérande in Bretagne ( Frankrijk) wordt gewonnen. Geraffineerd keukenzout beval alleen nog maar natrium en chloor. Keltisch zeezout daarentegen bevat, naast natriumchloride, nog zo’n 80 verschillende mineralen en sporen.

Met dit zout kun je dus zorgen voor inname van voldoende mineralen.

Nou hoor ik je denken: maar we krijgen toch al teveel zout binnen?

Dat is zeker het geval wanneer je veel kant-en-klaar producten, brood, koek en snacks eet. Bovendien krijg je daarmee alleen maar geraffineerd zout, dus natriumchloride, binnen.

Weinig zout in onbewerkte voeding

Wanneer je echter puur en onbewerkte voeding eet, bestaat er de kans dat je juist te weinig zout binnen krijgt. We hebben ongeveer 6 gram zout per dag nodig. Kijk dus eens kritisch naar jouw maaltijden: zijn ze bewerkt en is er zout aan toegevoegd? Of eet je alles vers en zelf bereid? In het laatste geval krijg je echt niet zoveel zout binnen!

Mijn dag begint altijd met een glas sole van Keltisch zeezout.

Sole is een oplossing van dit zeezout in water. Daarvan doe ik 1 eierlepeltje in een glas water. Het heeft een lekkere, zachte smaak en ik vind het heerlijk om de dag mee te beginnen.

Bron van mineralen

Door deze sole te drinken voorzie je het lichaam van mineralen en zout, wat je gezondheid ten goede komt. Van verschillende mensen heb ik positieve effecten van het gebruik van sole gehoord: een jonge vrouw die jaarlijks enkele keren een flinke keelontsteking had, heeft er nooit meer last van gehad sinds zij Keltisch zeezout gebruikt. Of die meneer met regelmatige bloedneuzen: hij heeft er geen last meer van.

Zelf merk ik dat wanneer ik in de zomer vocht vast houd ( ik krijg dan dikke enkels) ik dit met 1 of 2 glazen sole kan oplossen.

Sole maken

Je maakt ‘sole’ als volgt: vul een glazen pot met 1/3 Keltisch zeezout en vul aan met 2/3 water. Deksel er op en even schudden. Het water zal grijs zijn van het zout, dat zakt later naar de bodem. Het is de bedoeling dat er wat zout op de bodem blijft liggen, dan weet je dat het water verzadigd is.

Eén thee-of eierlepel in een groot glas water oplossen is voldoende.

Proost!

In de afgelopen jaren heb ik ervaren hoe je zélf je gezondheid kunt bevorderen met voeding en bewust leven. Ik heb me hierin verdiept door veel te lezen én een opleiding te volgen. Het is mijn missie om met deze kennis mensen te inspireren om ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. hun gezondheid. Op die manier wil ik bijdragen aan betere leefomstandigheden voor iedereen. Dit doe ik met veel plezier in mijn praktijk, door begeleiding van mijn cliënten op het gebied van voeding, beweging en stressvermindering. Zodat zij weer een gezond, fit en energiek leven krijgen. Zelf hou ik van koken en lekker én gezond eten. Daarnaast vind ik het heerlijk om buiten te zijn: in de tuin of wandelend en fietsend.

5 redenen om voldoende water te drinken

Door Rita Woudenberg Tijd om te lezen: 4 min
2

Pin It on Pinterest

Share This